Het aantal oproepen en online chats naar de Nationale Gokhulplijn van GamCare heeft een recordhoogte bereikt met 44.049 in het jaar dat eindigde op 31 maart 2023. Dit cijfer weerspiegelt de groeiende behoefte aan ondersteuning op het gebied van gokverslaving. Het jaarverslag van GamCare biedt een diepgaande kijk op de activiteiten en financiële resultaten van het afgelopen jaar.
Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen de hulplijn raadplegen zijn de financiële problemen die met het gokken gepaard gaan. Verder waren er veel spelers die probeerden hun winsten/verliezen na te jagen, waardoor ze nog verder in de problemen geraakten. In dit artikel worden deze ontwikkelingen verder geanalyseerd om beter te begrijpen wat er door GamCare gedaan wordt om gokverslaving te bestrijden.
Gedurende deze periode werden in totaal 82.505 oproepen, chats en behandelsessies verzorgd, waarbij 64.374 mensen werden geholpen in bewustwording rond gokverslaving. 45.562 daarvan werden als jongeren geïdentificeerd. Jongeren gelden als risicogroep en moeten te allen tijde goed bijgestaan worden.
Het aantal mensen dat behandeling zocht steeg met 0,4% op jaarbasis tot 9.009. Daarvoor werden behandelsessies als verlengde korte interventies aangeboden. In totaal zijn er 38.456 behandelsessies geweest.
“In het jaar dat GamCare haar 25-jarig jubileum viert, is het geruststellend om te zien dat er zoveel inspanningen worden geleverd om mensen te ondersteunen bij gokverslaving,” verklaarde Margaret Daly, voorzitter van de raad van bestuur van GamCare. “We hebben grote stappen gezet om gokverslavingsbehandeling en -ondersteuning prominenter op de kaart te zetten en om meer mensen aan te moedigen hulp te zoeken.”
GamCare zal zich blijven richten op het wegnemen van drempels voor toegang tot ondersteuning en het bieden van diensten die levens kunnen veranderen. Overigens lanceerde GamCare in januari van dit jaar ook haar Geldadviesdienst, die tot doel heeft financieel advies te verstrekken aan mensen die schadelijk gokken ervaren.
Het jaarverslag vermeldt ook dat 87,3% van degenen die contact opnamen met de hulplijn zelf gokkers waren, terwijl 12,7% familieleden en naasten betrof die werden beïnvloed door het overmatige gokgedrag. Mannen vormden het grootste deel van de bellers, namelijk 68%. 30% van de bellers was vrouwelijk. In oktober 2022 lanceerde GamCare een online ondersteuningsgroep voor vrouwen die getroffen zijn door gokken. 2% van de bellers identificeerden zich als transgender of personen met een andere geslachtsidentiteit.
De leeftijdsgroep van 26-35 jaar was het meest vertegenwoordigd met 41,7% van alle contacten met de hulplijn. De leeftijdsgroep van 36-45 jaar vertegenwoordigde 22,9% van alle contacten, terwijl 15,4% van de oproepen afkomstig was van mensen jonger dan 25 jaar.
Financieel gezien zag GamCare een stijging in donaties. Het totale inkomen bedroeg £ 7,4 miljoen. Dat is 15,7% hoger dan het voorgaande jaar. De liefdadigheidsactiviteiten maakten £ 12,5 miljoen uit van het totale inkomen, wat neerkomt op een stijging van 35,0%.
Er was een toename van 27,5% voor het totale inkomen van £ 20,1 miljoen aan fondsen. De totale uitgaven voor het jaar bedroegen £ 18,2 miljoen. Daarmee is een nettowinst van £1,8 miljoen behaald.
Het financiële jaar werd afgesloten met het vertrek van CEO Anna Hemmings na vijf jaar bij de organisatie. De nieuwe CEO van GamCare zal op het juiste moment worden verwelkomd om voort te bouwen op de sterke punten en successen van de organisatie tot op heden. Vorige maand meldde GamCare dat drie op de vijf gokkers die op zoek waren naar hulp, hun zorgen hebben geuit over online gokkasten.