Vanaf vandaag, 1 juli 2025, mogen online casino’s geen sportsponsoring meer doen in Nederland. Clubs moeten goklogo’s van shirts, stadions en materiaal verwijderen, terwijl loterijen zoals Eurojackpot wel zichtbaar mogen blijven. Dat zorgt voor discussie, want niet iedereen vindt die scheiding eerlijk.
Vandaag is het officieel voorbij: online casino’s mogen geen enkele vorm van sportsponsoring meer doen. Het verbod is onderdeel van de wetgeving die ongerichte reclame voor risicovolle kansspelen verder aan banden legt. Dat betekent dat logo’s van partijen zoals BetCity, TOTO, Kansino en 711 van voetbalshirts, stadionborden en merchandise verdwijnen.
Maar wat opvallend is: loterijen zoals Eurojackpot blijven wel zichtbaar in de sportwereld. Waar de naam TOTO KNVB Beker verdwijnt, komt de Eurojackpot KNVB Beker ervoor in de plaats. En clubs als AZ zullen vanaf komend seizoen Eurojackpot op de mouw dragen. Hoe zit dat en waarom mag dat wel?
Sinds de legalisering van online gokken in oktober 2021 zijn voetbalclubs massaal in zee gegaan met online kansspelaanbieders. Van de 34 clubs in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie hadden er 33 een sponsorcontract met één of meerdere gokbedrijven. Zo had TOTO meerdere sponsordeals met onder andere PSV, Feyenoord, FC Twente en FC Utrecht. Kansino was de hoofdsponsor en shirtsponsor van AZ en Betnation bij Go Ahead Eagles. BetCity had ook nog een Koningsdag actie waarbij ‘Grote Speler' shirts weggegeven werden. Benieuwd of je die nog wel mag dragen?
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft deze trend jarenlang toegestaan, maar inmiddels staat de politiek op de rem. Om kwetsbare groepen, vooral jongvolwassenen, beter te beschermen tegen gokverslaving, is sinds 2023 al een verbod op ongerichte reclame van kracht. De laatste stap in dat proces? Sponsoring van sport, die dus vandaag, 1 juli 2025, volledig verboden is voor aanbieders van online kansspelen.
Dat deze maatregel hard aankomt in de voetbalwereld is logisch. Clubs haalden serieuze bedragen binnen met sponsordeals uit de online goksector. Voor sommigen waren het zelfs de grootste contracten ooit. Ik snap de reden van de Kansspelautoriteit wel goed: het beschermen van kwetsbare groepen, vooral jongvolwassenen, moet altijd prioriteit zijn. Maar of het verbod op sportsponsoring ook echt de meest effectieve aanpak is? Daar kun je je vraagtekens bij zetten. Online casino’s worden al flink aangepakt: strengere regels, hogere belastingen, en nu dus geen plek meer in de sport.
Het sponsorverbod geldt alleen voor vergunninghouders die online kansspelen aanbieden, zoals online casino’s en sportweddenschappen. Het verbod geldt dus niet voor elk gok-gerelateerde organisatie. Dat heeft alles te maken met hoe de overheid kijkt naar de risico's van kansspelen. Hieronder zie je wat er concreet zal worden veranderd.
Dit mag niet meer:
🔴 Logo’s of merknamen op shirts, banners en merchandise van online casino’s
🔴 Alle vormen van sponsoring, ook via tussenpersonen.
🔴 Gebruik van gesponsord beeldmateriaal of kleding na de ingangsdatum
🔴 Verkoop van bestaande merchandise met goklogo’s
Nog wel toegestaan:
🟢 Sponsoring door Loterijen, zoals de Staatsloterij.
Voor clubs als PEC Zwolle of Go Ahead Eagles betekent het verbod een directe financiële dreun. Zo sloot PEC een deal van € 1,5 miljoen per jaar met Circus.nl. Dat was hun grootste sponsordeal in de clubgeschiedenis. Dat geld moeten ze nu ergens anders vandaan halen.
De Eredivisie en de KNVB becijferen de totale impact op 70 miljoen euro, waarvan 40 miljoen uit directe sponsoring komt, en 30 miljoen aan verloren mediapartnerschappen.
Wat bij veel voetbalfans vragen oproept: waarom mag TOTO niet meer op het shirt, maar Eurojackpot wel? Beide organisaties vallen onder de Nederlandse Loterij. Dit komt door een eerder aangenomen wet, dat ‘besluit Orka‘ (Ongerichte Reclame Kansspelen op Afstand) wordt genoemd. Het houdt eigenlijk in dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen risicovolle en niet-risicovolle kansspelen.
TOTO wordt gezien als hoog risico, vanwege het online casino aanbod met gokkasten en live casino spellen, maar ook door het sportsbook van TOTO. Je kunt snel en makkelijk inzetten en meerdere keren achter elkaar. Mede hierom valt TOTO onder risico volle kansspelen.
Loterijen worden door de overheid niet als risicovol gezien, omdat je meestal minder vaak speelt, vaak met beperkte inzetmogelijkheden, en de kans op verslaving lager wordt ingeschat dan bij bijvoorbeeld online casino’s. Eurojackpot is daar een goed voorbeeld van: je doet één keer per week mee en je kunt niet steeds opnieuw inzetten, zoals bij online casino’s. Daarom mag Eurojackpot, in tegenstelling tot online goksites, vanaf 1 juli 2025 nog wel in de sportwereld zichtbaar blijven. Veel mensen vinden dat gek, maar zo zijn de regels nu eenmaal gemaakt.
Alle sponsordeals met online casino’s moeten stoppen, en clubs mogen geen kleding of materiaal meer gebruiken met goklogo’s erop. Zelfs oude beelden of indirecte promotie via bijvoorbeeld sportblogs zijn niet meer toegestaan. Het zorgt voor duidelijkheid, maar tegelijk voelt het voor sommige mensen toch wat krom. Waarom mag Eurojackpot dan wel op een shirt staan en TOTO of Betnation niet? Zolang de overheid zelf meeverdient aan loterijen, zal die scheve verhouding onderwerp van discussie blijven.