We moesten afgelopen week aan het voorspellende casino denken. Op televisie was een data-analyse van een bank te zien. Er werd getoond dat bijvoorbeeld sensoren aan slagbomen hielpen: het aantal auto's op het terrein en de doorstroming werden nauwkeurig bijgehouden. Met een druk op de knop kregen ze inzicht in veel meer van dat soort gegevens. Zo kon uit kleine en schijnbaar onbenullige gegevensbronnen allerhande conclusies getrokken worden.
Het voorspellende casino is een concept van enkele jaren geleden. Casino’s houden al vanaf hun ontstaan gegevens bij. Ze zijn pioniers in gegevens verzamelen. Maar het zijn steeds meer gegevens, en met steeds geavanceerder techniek tot in de details tevoorschijn te halen. Dat kan bij wijze van spreken zo ver gaan als bijhouden welke button of call to action het meest wordt aangeklikt in online casino's.
Een casino verzamelt niet alleen gegevens over klanten en hun bezigheden in het casino. Ook van werknemers, leveranciers en anderen worden gegevens verzameld. Die anderen kunnen zelfs spelers zijn die nog als meneer X in de gegevens staan, totdat ze zijn geïdentificeerd.
Het voorspellende casino houdt bij zijn bedrijfsvoering rekening met al die gegevens. De bedoeling is dat het tot betere beslissingen leidt. Daartoe worden allerlei analyses uitgevoerd op de verkregen gegevens. Vroeger was het onderbuikgevoel of fingerspitzengefühl van een casino-eigenaar.
Tegenwoordig zijn het wetenschappelijk onderbouwde analyses. Die zijn er in soorten, zoals beschrijvende, diagnostische en prescriptieve (voorschrijvende) analyse. En er zullen ongetwijfeld nog aanvullende analyses worden bedacht om tot een nog betere voorspelling te komen.
Zoals aangegeven kan het casino allerlei gegevens verzamelen. Van sommige daarvan weet je het als casino-bezoeker, andere blijven onbekend. Het voorspellende casino maakt bij de informatie die ze verkrijgt een onderscheid in gestructureerde, semi-gestructureerde en ongestructureerde gegevens.
Gestructureerd zijn gegevens die in een database met velden kunnen, zoals de veldnamen naam, adres en telefoonnummer. Ongestructureerd zijn de gegevens waarbij dat niet kan, zo simpel is het. En bij semi-gestructureerd is geprobeerd toch nog enige structuur aan te brengen in ongestructureerde gegevens.
Gegevens kunnen overal vandaan komen, niet per se alleen vanuit het casino. Leveranciers van (online) gokkasten geven ook informatie door, sociale media zijn een gegevensbron en zo zijn er meer gegevensbronnen voor het voorspellende casino. Alle informatie bij elkaar geeft een zee aan informatie.
Het interesseert ons niet hoe analisten de gegevens verwerken, de problemen die ze daarbij hebben en hoe het terrein van Big Data zich ontwikkelt. Wij vinden het interessant wat het voor ons betekent. In dit artikel leer je meer over hoe het casino big data gebruikt.
In de praktijk onderscheiden wij bij het gebruik van gegevens drie dingen: in ons voordeel, geen nadeel voor ons en wellicht nadelig. In ons voordeel zijn bijvoorbeeld de realtime bonussen die we direct ontvangen door ons spelgedrag. Bij geen nadeel zou je kunnen denken aan preventieve acties wanneer verslavingspatronen worden ontdekt. En een mogelijk nadeel van bepaald gebruik is het stimuleren dat we door blijven spelen wanneer we eigenlijk willen stoppen.
De gokindustrie is altijd pionier geweest in het toepassen van nieuwe technologie en techniek. Casino’s behoorden bijvoorbeeld tot de eersten die met klantenkaarten werkten. De gegevens die ze daarmee verkregen worden met steeds meer gegevens aangevuld. Bijvoorbeeld hoeveel geld je uitgaf, de tijd en datums dat je speelde en wellicht zelfs je favoriete gokkasten.
De marketingafdeling gebruikt die gegevens. Ze kan spelers die al een tijdje niet zijn geweest bijvoorbeeld enthousiasmeren weer te komen spelen. Daarbij richt ze zich eventueel op een doelgroep met een bepaald uitgavepatroon.
Volgens sommige data-analisten zijn casino’s nog steeds pioniers en organiseren ze zich zoals het voorspellende casino, zoals we hierboven beschreven. Andere analisten vinden echter dat casino’s nu achterblijven en zelfs een slag missen. Wij denken dat ze bij die uitspraken een duidelijker onderscheid moeten maken tussen de fysieke casino’s en online gokgelegenheden.
Online casino’s kunnen immers eenvoudiger aan gegevens komen van hun bezoekers. Alles is al digitaal en kan daardoor ook sneller worden verwerkt tot realtime actie. En online is makkelijk toegankelijk, je hoeft er als bezoeker niet voor te reizen, en het is daardoor wezenlijk anders. Het ligt ook dichter bij de videospellen die thuis gespeeld worden.
Want dat blijkt inmiddels uit meerdere onderzoeken, casino’s (met name ‘landbased' casino's) speelden te laat in op de behoefte van jongeren. Die zijn opgegroeid met Playstation, sociale media en spelletjes op smartphones. De standaard gokautomaten vinden ze saai. Jongeren willen dat hun prestaties ze naar moeilijker niveaus brengt zoals bij videospellen. Bovendien missen ze het sociale element die videospellen hen wel bieden. En ze doorzien ze marketingtrucjes waarmee casino's nog altijd oudere spelers tot spelen kunnen stimuleren.
Bovendien hebben producenten van videospellen wel bijtijds geïnvesteerd in technologie om gegevens te krijgen uit hun doelgroep. De daarmee verkregen kennis zetten ze in bij het maken en verkopen van hun spellen. Ze binden de nieuwe generatie makkelijker aan zich.
Het voorspellende casino heeft echter een veel langere geschiedenis van informatie verzamelen. Gecombineerd met actuele kennis uit marktonderzoek, bijvoorbeeld over millenials, kan ze een inhaalslag maken. Het is de enige manier weer een aandeel terug te pakken van de videospelproducenten bij de nieuwe generatie. Het is zomaar een voorspelling.