Kansino maakte reclame via de website GeenStijl. De Reclame Code Commissie ontving een klacht over deze gokreclame, die volgens de indiener in strijd was met artikel 9.1 en 9.2. Uiteindelijk bleek dat Kansino op drie manieren reclame maakte, waarvan één manier verboden is. De andere twee zijn wel rechtsgeldig. Zo had GeenStijl ook een link onderaan de website waarmee spelers direct naar Kansino konden navigeren.
Daarnaast kon Kansino volgens de RCC niet aantonen dat minimaal 95% van degenen die de reclame kunnen bekijken, daadwerkelijk 24 jaar of ouder is. De wet schrijft namelijk voor dat maximaal 5% van de kijkers jongvolwassenen mogen zijn, en dit moet worden aangetoond met statistieken.
Kansino overtrad artikel 9.1 met de gokreclame volgens de Reclamecode online kansspelen. Een overtreding van artikel 9.2 was niet van toepassing. Deze gokreclame is intussen verwijderd van de website.
Op de website van GeenStijl zou niet een controle plaats hebben gevonden voor hoe oud bezoekers zijn. Daardoor konden ook kwetsbare doelgroepen, waaronder jongvolwassenen (tussen 18 en 24 jaar oud) deze gokreclames te zien krijgen. Er was ook geen mogelijkheid om de reclame uit te schakelen.
Hieronder een voorbeeld van hoe Kansino reclame maakte via GeenStijl voor online gokken:
“Kans op 34+ miljoen euro in dit goddelijke spel!
Wow, wat een pot.
De oude Egyptenaren zagen de god Atem als de schepper en dankzij <Book of Atem: Wowpot> kunt ook u een mooie wereld voor uzelf scheppen als u die jackpot scoort. <Een progressieve jackpot die blijft oplopen> zolang hij niet valt en momenteel al op een hemelse <34 miljoen euro> (!) staat. Dat is meer dan genoeg om uw eigen paradijs te creëren, eventueel zelfs met een sfinx voor de deur en een melkbad voor uw Cleopatra. Maar: elke minuut dat u langer wacht, wordt de kans groter dat iemand anders er met <de absolute jackpot> vandoor gaat. Gelukkig voor u hoeft u er niet voor naar Egypte, want Book of Atem: Wowpot speelt u gewoon <vanuit uw luie stoel> op Kansino. <Goddelijk!>”
In het midden van de post staat een afbeelding van een standbeeld van de god Atem naast het logo van het kansspel “Book of Atem: Wowpot”. In de afbeelding staat de volgende tekst: “Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+ KANSINO.NL”.
Advertentie van Kansino op GeenStijl
Verder had Kansino banners op de website van GeenStijl staan. Tenslotte had GeenStijl in de voettekst (onderin de website) een link geplaatst die bezoekers doorverwijst naar Kansino. Dit was op de volgende manier omschreven: “Linktips: <Kansino>. Hét online casino van Nederland.”
Kansino en GeenStijl waren het niet eens met de klacht die is ingediend tegen de gokreclame. Volgens hen maken ze gebruik van Google Analystics. Deze zou op haar beurt de leeftijd controleren. Statistieken hebben aangetoond dat enkel 2,91% tussen de 18 en 24 jaar oud was. Bovendien zou de website GeenStijl de focus hebben liggen op een oudere doelgroep tussen de 30 en 50 jaar.
Verder maken ze gebruik van Digital Audience, zodat gokreclames niet aan bezoekers onder de 24 jaar worden getoond. Tenslotte heeft GeenStijl bezoekers de mogelijkheid geboden om voor een opt-out te kiezen zodat er geen schadelijke reclames voor gokken meer zichtbaar zullen zijn. De hyperlink in de voettekst, die in overtreding was met de Reclamecode online kansspelen, heeft GeenStijl van de website afgehaald.
Statistieken van bezoekers onder de 18 jaar zijn niet beschikbaar, zo heeft Kansino laten weten. Google Analytics biedt deze gegevens niet vanwege privacy. De Kansspelautoriteit laat het toe dat er gebruik wordt gemaakt van Google Analytics voor het aantonen van de bezoekers en leeftijdsdoelgroepen.
De Reclame Code Commissie heeft een uitspraak gedaan over de getoonde gokreclames op GeenStijl. Eén van de gokreclames zou in overtreding zijn met artikel 9.1. Gokbanners die getoond werden waren niet in strijd hiermee.
Echter, moest de hyperlink wel uit de voettekst gehaald worden omdat daar nergens een controle plaatsvond voor de leeftijd van de bezoeker die het te zien krijgt. Andere voorwaarden waar kansspelaanbieders aan moeten voldoen zijn onder andere:
Bezoekers moeten de mogelijkheid krijgen om zich te kunnen afmelden voor reclames over gokken.
Kansspelaanbieders moeten maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat doelgroepen die kwetsbaar zijn de gokreclames niet te zien krijgen.
Legale online casino’s moeten kunnen aantonen dat 95% van de bezoekers niet minderjarig of jongvolwassen is.