Een paar maanden geleden verscheen een artikel op OnlineCasinoGround over het schilder ‘Dogs playing Cards’. Het is een schilderij waarvan kunstkenners zich nog steeds afvragen of het kunst is. Het hangt uiteindelijk af van de definitie van kunst. En wat is er te zeggen over kunst en iGaming.
We kijken heel even naar de definities van kunst. Een veel geraadpleegde bron schrijft: Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Daar voegen ze aan toe dat het om een menselijke activiteit gaat. En kunst uit zich op allerlei manieren, zoals schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Een kunstorganisatie formuleert het iets anders: Kunst is het door mensen creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze.
Er zijn nog veel meer definities die in de buurt komen van bovenstaande, er iets aan toevoegen of er een geheel andere draai aan geven. Zoals deze: Kunst is een spannende manier van verhalen vertellen waarmee sterke emoties worden uitgedrukt.
Laten we ons beperken tot illustrerende kunst, dus schilderijen, tekeningen en dergelijke. En de definitie eenvoudig ruim nemen. Wanneer je een schilderij mooi vindt, het idee hebt dat er een verhaal achter zit, dan noemen we het kunst.
Wanneer we dan kijken naar Kunst en iGaming dan kunnen we heel veel kanten op. Maar eerst maken we een uitstapje naar de grote casino’s, zoals het Bellagio of Wynn Resort Macau. Die casino’s gebruiken al zo lang ze bestaan kunst om de hun gokruimte te verfraaien. Dat doen ze om de sfeer te verbeteren, maar natuurlijk ook om spelers te beïnvloeden. Want zelfs als die niet van kunst houden maken de vaak imposante kunstwerken indruk.
Er zit nog een andere gedachte achter, die uit onderzoek naar voren is gekomen. Veel mensen gaan niet per se naar een casino om geld te winnen. Ze komen er tot rust; door even een andere omgeving te hebben dan die van thuis of werk. Spelers zoeken er ontspanning door de spanning van het gokje. En ze vinden het daarbij fijn in een prettige sfeer en zelfs huiselijke omgeving te zijn. Daar blijkt kunst bij te helpen. Er zijn zelfs casino’s die daartoe van spelzaal gescheiden kunstexposities inrichten.
Er zijn casino’s die originele kunst hebben hangen in hun hallen en speelzalen. Dan zijn het vaak hedendaagse kunstenaars. Een originele Rembrandt, Van Gogh of Vermeer zul je er niet snel vinden. Wanneer ze toch iets willen met die bekende, grote namen dan is het in een reproductie. Of met een bewerking door een artiest. Een groot casino zal het echter vooral in origineel en groots zoeken.
Voor speelhallen ligt dat anders. Zijn kunnen hun zaal aankleden met eenvoudiger, maar sfeervolle afbeeldingen. Die mogen dus best een beetje minder imposant zijn. De poker spelende hondjes van Coolidge zijn leuk genoeg, desnoods de hele serie in ingelijste posters. Ze kunnen natuurlijk ook kiezen voor reproducties van oude meesters.
Maar bij speelhallen horen toch de meer neutrale gokgerelateerde afbeeldingen. Daarvan zijn er talloze te vinden bij galeries en posterwinkels. Het zijn foto’s en vooral ook illustraties in schilder- of tekenkunst van dobbelstenen, kaarten, roulettetafels en dergelijke.
Een originele Rembrandt of Van Gogh zullen we niet snel tegenkomen in een landcasino. Maar bij iGaming vinden we ze wel. Hoewel we dan vooral moeten spreken van een op een originele manier gebruikte Rembrandt, Van Gogh, Turner of Michelangelo.
Rembrandt vinden we bij de slot machine Rembrandt Riches. De product High 5 Games maakte er een spannend verhaal bij. Daarin moet de speler zich een kunstdetective wanen op zoek naar aanwijzingen van een kunstroof. In feite gebruikt de maker van de slot machine drie schilderijen van Rembrandt als symbool in een bekende opzet van slotwiel en -spel. De drie schilderijen zijn een zelfportret van Rembrandt, een portret van een man en van een jong meisje. De rollen met de symbolen zijn omgeven door een fotolijst die doet denken aan de Gouden Eeuw.
In feite verschilt de Van Gogh slot machine weinig van Rembrandt Riches. Er zijn wat meer, maar eenvoudige details van, schilderijen gebruikt en een zelfportret van Vincent van Gogh. Op dezelfde eenvoudige wijze maakte High 5 Games, naar eigen zeggen de grootste spelbouwer ter wereld, nog meer slot machines rond kunstenaars.
Leonardo Da Vinci vinden we dan in Da Vinci Diamonds. De slot machine rond de Italiaanse kunstschilder Michelangelo heet eenvoudig Michelangelo. Op ongeveer gelijke wijze gepresenteerd komen we ook de schilders Degas, Renoir, Turner en Caravaggio tegen. De laatste niet onder zijn eigen naam, maar als Master Cat.
En als de software voor het online spel klaar is dan verander je eenvoudig de plaatjes. Dan krijg je nog meer varianten met kunst, zoals Art of the Heist. Maar ook spellen als Aztecs, Dance of the Dead en Rise of Ra. Binnen hetzelfde stramien kunnen ze net zo gemakkelijk een Porsche spel maken of de Formule-1 slot gokkast. Hoewel bij die twee waarschijnlijk auteursrechten en dergelijke bij ongevraagd gebruik een probleem vormen.
Waarschijnlijk kunnen we Kunst en iGaming beter omkeren tot de invloed van gokken op kunst. Want die groter en lang. Al vanaf het begin van de geschiedenis van gokken maken kunstenaars afbeeldingen met kaartspelers, dobbelaars en andere early birds in gokspellen. Elke tijd bracht daarna zijn kunstenaars die zich lieten inspireren door het spel van de kansen. En omdat er nog geen internet was vonden bijvoorbeeld Rembrandt en anderen geen inspiratie in iGaming.
Er zijn honderden kunstenaars die een goktafereel vastlegden in een schilderij, ets, tekening of andere beeldende vorm. Sommige deden dat zelfs in meerdere uitingen en soms zelfs met verschillende afbeeldingen van eenzelfde tafereel.
Wanneer je eens zo’n schilderij tegenkomt is het wellicht leuk daar eens wat langer naar te kijken. Vaak zit er veel meer in dan je bij een eerste indruk denkt. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar Utrechtse kunstschilder Hendrick Ter Brugghen en zijn schilderij ‘De Gokkers uit 1623.
Kijk eerst eens naar het schilderij.
Gokkers – Hendrick Ter Brugghen 1623
Eerst kijken we naar het geheel. We zien rechts een oudere man en links twee jongens. Aan de lichaamstaal, de houding van de personen, en hun gezichtsuitdrukkingen kunnen we al iets aflezen. Er is mogelijk sprake van een conflict. De jongen op de voorgrond lijkt iets te zeggen met een blik en houding alsof hij zegt ‘maar …’.
De jongen op de achtergrond toont zich een beetje hulpvaardig. Alsof hij de andere jongen steunt in zijn verontwaardiging. Voor de aard van het conflict moeten we naar de details kijken. De oude man bijvoorbeeld kijkt naar de tafel. Hij houdt daarbij zijn bril vast, die hij mogelijk nodig heeft om de details te kunnen zien. De jongen op de achtergrond wijst naar de dobbelstenen.
Op de tafel zien we dobbelstenen en een pak kaarten. Het spel of de beurt is voorbij en de deelnemers zijn verwikkeld in een discussie. Dit was niet zomaar een spelletje. De munten op tafel maken duidelijk dat er om geld werd gespeeld. Daarbij is de vraag natuurlijk wie er heeft gewonnen.
Waarschijnlijk heeft de oude man verloren. Hij moet zijn bril erbij pakken om het aantal ogen van de dobbelstenen nauwkeuriger te kunnen tellen. En roept de jongen een voorbehoud, of roept hij dat hij heeft gewonnen. En stralen de beide jongens uit dat ze wellicht een beetje vals hebben gespeeld. De oude man vermoedt mogelijk dat ze inderdaad niet eerlijk speelden. Hij houdt met zijn linkerhand alvast het handvat van zijn zwaard vast. Klaar om zijn recht te doen gelden op een manier zoals ze dat precies 400 jaar geleden deden.