De laatste tijd komen allerlei casino's en onderzoekers naar buiten met conclusies over de verbinding tussen offline en online. Het Live Casino is een goed voorbeeld van een slimme verbinding tussen online gokken en een bezoekje aan een ‘echt' fysiek casino. Vanmorgen moesten we daaraan denken bij een artikel in de krant. Het ging over de komst van webshops en de lege winkelstraten. Hoe zit dat bij on- en offline casino's?
Bij het krantenartikel dachten we, er zal wel geen nieuws zijn in de wereld of lezers zijn een doorlopend onderwerp beu. Dan grijpen de media een onderwerp uit hun grabbelton. Een van de grabbels geeft dan het artikel ‘winkel vs webwinkel’. Men belt twee of drie ‘deskundigen’ en een krantenpagina is zo gevuld.
Welke argumenten er ook worden bijgehaald, de rode draad is aanpassen bij de veranderingen. Evengoed zou je bij de succesvolle voorbeelden daarvan kunnen spreken van ‘gebruik maken van’. We hoeven daarvoor niet alleen naar winkel vs webwinkel te kijken. Voor we naar offline en online casino's kijken zijn er enkele leuke voorbeelden uit een verleden.
De filmwereld keek met angst en beven naar de opkomst van de televisie in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Hun verdienmodel was eenvoudig: een film maken en verdienen aan de verkoop van bioscoopkaartjes. Maar als mensen thuis een televisie hebben, waarom zouden ze dan nog naar de bioscoop gaan.
Natuurlijk was de televisie een bedreiging. En het duurde ook even voor de angst veranderde in een positieve en creatieve instelling. Toen bedacht een slimme filmbaas dat de televisie ook nieuwe mogelijkheden kon bieden. Hij haalde een stofdoek over zijn oude films, die lagen te verstoffen in fysieke archieven, en liet ze vertonen op televisie. Een aangepast verdienmodel was geboren.
De filmbazen hadden zich nauwelijks aangepast bij de komst van televisie of de videorecorder deed zijn intrede. Opnieuw moesten filmbazen zich buigen over hun werkwijze. Ze hadden de televisie toen al ontdekt als reclamemedium voor het promoten van hun films in de bioscoop.
De wereld is continu in beweging. Dus aanpassen zal altijd nodig zijn. Angst daarvoor heeft weinig zin. Dat ontdek je het snelst als je geïnteresseerd bent in geschiedenis. Pak maar eens een boek uit de tijd dat een verandering speelde. Het moment dat de angst er nog goed in zit. Je leest daarin de argumenten die uit die angst voortkwamen bij de ‘slachtoffers’, de politiek en anderen.
Daarna lees je recentere boeken over hoe de veranderingen hebben uitgepakt. In het licht van de eerdere argumenten openbaart zich de onzin van angst en bang zijn. Beter is het creatief te zijn.
Een leuk voorbeeld, voor we naar het casino gaan, is ook de komst van de radio. Grote sportclubs moesten het in dit tijd ook hebben van kaartverkoop. Ineens komt er een radioverslaggever om voor mensen thuis rechtstreeks verslag te doen van een wedstrijd. Sportclubs probeerden die verslaggever in het begin buiten de deur te houden.
Belangrijkste argument was daarbij , ‘waarom zouden we iets weggeven (wedstrijdbeleving), dat we zelf nodig hebben om onze onderneming overeind te houden’. Bij slecht weer was de radio helemaal een bedreiging. Later bleek dat de radio juist zorgde voor meer bezoekers, mensen die daarvoor nooit naar een wedstrijd gingen werden toch enthousiast. Ook werd het wedden op wedstrijden toegankelijker en gebruikelijker.
Zulke effecten ervaren casino-eigenaren nu ook. In 2000, met de opkomst van online casino’s, vreesden ze een terugloop van het aantal bezoekers. Maar de gokwereld is bij uitstek goed in het aanpassen: ontwikkelaars van casinospellen werken vaak als eersten met nieuwe technieken en spelen uitstekend in op marktontwikkelingen.
Na de eerste reactie namen de gokbazen danook al snel een andere houding aan. Een houding van accepteren, omarmen en vooral kijken waar kansen liggen. Daardoor onstonden nieuwe bedrijfs- en verdienmodellen. Vanzelfsprekend waren die niet allemaal succesvol. En vaak pas veel later konden de effecten van de aanpassingen worden vastgesteld.
Bij de komst van online spelen ging het natuurlijk niet alleen om de ideeën van de casinobaas bij de technische mogelijkheden. Hij moest rekening houden met allerlei andere zaken, waarvan bijvoorbeeld politiek beleid een belangrijke onderdeel was en in veel gevallen nog steeds is. Twintig jaar later is dat goed te zien in de verschillen per land.
Maar er is ook een rode draad van aanpassing te zien en van de resultaten. Terwijl de technologische ontwikkelingen verder gaan, is duidelijk dat online en offline casino’s een zekere balans hebben gevonden. Ze zijn naar elkaar toe gegroeid en zijn gekomen tot een haast synergetische symbiose (twee verschillende werelden die samen meer zijn dan de som van de twee apart).
Er zijn casinobazen die in de afgelopen vier jaar hun conclusies over de veranderingen naar buiten brachten. Wetenschappers hebben ook gekeken hoe online en offline samengingen. Het geeft bij elkaar een mooi beeld. Waarbij ook duidelijk wordt dat men nog van elkaar kan leren, in de gevallen dat offline en online aanbieders van gokspellen gescheiden van elkaar werken.
Een onderzoeker merkt op dat offline casino’s (in de VS spreken ze dan van ‘land based’) veel nieuwe klanten kregen door ook online spellen aan te bieden. Een groot deel van die klanten speelde daarvoor enkel online. Maar velen gingen dus ook spelen in het offline casino. En van bestaande klanten, die al een tijd niet waren geweest, kwamen er meerdere terug dankzij online spelen.
Het ook af en toe offline spelen in het fysieke casino deden veel spelers op eigen initiatief. Maar casinobazen zagen in dat ze de database met inschrijvingen ook als promotiemedium konden gaan inzetten. Met online premiums lokten ze spelers naar het casino. En omgekeerd, want uiteindelijk maakt het hen natuurlijk niet uit waar de inkomsten vandaan komen.
Voor dat laatste voordeel moesten het offline en online spel in één hand zijn. Voor het offline casino met zijn bestaande licenties was de stap naar ook online aanbieden bovendien makkelijker. In sommige landen streeft de overheid nog steeds naar die ene hand bij het afgeven van online goklicenties. Maar offline en online kunnen ook samenwerken als ze niet in één hand zijn.
Dat gebeurde bijvoorbeeld in Groot Brittannië, een landengroep met een geheel eigen gokgeschiedenis. De overheid hanteert daar een open markt. Er zijn offline gokaanbieders. Daarbij gaat het overigens niet alleen om casino’s zoals wij die kennen, maar bijvoorbeeld ook bingohallen. En er zijn online-aanbieders, die een of meerdere gokwebsites onderhouden.
Online spelen blijkt daar nu slechts een toevoeging aan de bestaande gokomgeving te zijn geweest. Het zorgde voor extra inkomsten uit (kansspel)belasting, meer werkgelegenheid en dergelijke. En samenwerking door twee of meer zelfstandige ondernemingen (offline en online) leverde hen kostenbesparing op, een groter bereik naar een doelgroep en andere voordelen.
In vrijwel alle landen met offline en online casino’s constateren onderzoekers en gokbazen dat de samenstelling van hun publiek is uitgebreid. Online spellen spraken in het begin met name jongeren aan. Velen vonden daarna ook de weg naar het fysieke casino. Dat was overigens wel afhankelijk van de situatie; bijvoorbeeld in afgelegen gebieden was de stap naar offline groter.
Onderzoekers kijken niet alleen naar leeftijd. Ze kijken ook naar geslacht, nationaliteit, etniciteit, beroep en zelfs soms naar geaardheid. Het zijn de zogenaamde demografische aspecten. In de praktijk blijkt alleen in zulke grootheden nog enig onderscheid te maken tussen online en offline spelers. Dan blijkt bijvoorbeeld dat in een bepaald gebied Chinezen het liefst offline spelen en Mexicanen vooral online.
We laten weer even enkele casinobazen aan het woord. Een fysiek casino in New Jersey begon een paar jaar geleden met het aanbieden van een online casino voor thuisspelers. Na drie jaar bleken er in hun leden database drie duidelijk te onderscheiden groepen. Naast enkel offline of online roulette spelers zijn er bijna 10% die beide vormen gebruikt. Van die groep is bijna elke speler online begonnen met roulette. Conclusie van de casinobaas: online genereert extra inkomsten en spreekt een nieuwe doelgroep aan, waarvan ook het fysieke casino profiteert.
De manager van het bekende Caesar Palace constateert iets soortgelijks bij pokeren. Hij zag de inkomsten bij het pokerspel in zijn casino groeien, nadat Caesar Entertainment ook online poker aanbood. Zijn ledenbestand bestaat uit vele spelers die online begonnen. En de database van de holding bestaat voor 80% uit spelers die na de invoering van online zijn ingeschreven.
Caesar ervaart ook dat veel online spelers fysiek poker gaan spelen. Hoeveel wil hij niet zeggen, wel dat online een geweldig marketinginstrument is voor offline. Overigens ook om oude inactieve spelers weer enthousiast te maken voor het pokerspel in het fysieke casino.
Zoals gezegd spelen externe factoren een belangrijke rol bij het creatieve aanpassingsproces van gokbedrijven. Meerdere landen worstelen nog met een beleid rond online gokspellen en/of de combatie offline en online. Daarbij is de overheid voor casinobazen vaak het belangrijkste struikelblok bij de doorvoering van online bedrijfsmodelllen.
Bij sommige landen komt de eerder besproken angst voor het onbekende naar voren. Zij hebben bijvoorbeeld inkomsten uit staatsloterijen en voorzien een terugval in inkomsten. Andere overheden gokken op de Britse constateringen van groeiende inkomsten en werkgelegenheid, soms zonder direct het open marktmodel te omarmen.
Er zijn meerdere vormen denkbaar. Casinobazen weten inmiddels dat samengaan van offline en online voordelen brengt. Wat individuele landen beslissen is belangrijk. Maar de casinobazen kunnen een min of meer nonchalante houding aannemen. Het verleden leert, ze passen zich er wel bij aan.
Als bronnen zijn websites gebruikt en enkele wetenschappelijke onderzoeken. Die onderzoeken belichten veel meer invalshoeken over het onderwerp dan we hierboven konden aanhalen. Wanneer je geïnteresseerd bent in het onderwerp zou je zelf eens kunnen kijken, bijvoorbeeld bij Google Scholar.