Opmerkelijke casino’s: casino in een Boeing

Calendar 21 januari 2021
Laatst bijgewerkt: 3 jaar geleden

Casino in een Boeing - opmerkelijk casino

Waar bevindt zich het hoogste casino ter wereld? We vroegen het een tijdje geleden in een bericht op OnlineCasinoGround. Een van de mogelijke antwoorden: in een vliegtuig. Inderdaad, een casino in een Boeing lijkt het hoogste casino te zijn. Maar is dat ook echt zo?

De man achter dit casino op grote hoogte is een gokker, Jean-Pierre Alfano. Hij gokt echter anders dan je zou denken. We zullen hem eerst even aan je voorstellen.

Jean-Pierre Alfano

De 47-jarige Jean-Pierre Alfano studeerde industriële vormgeving en bouwkunde in Frankrijk. Na zijn studie kreeg hij een baan aangeboden bij NASA. Daar verdiepte hij zich nadrukkelijk in vliegtuig interieurs. Hij keerde na drie jaar terug naar Frankrijk. Inmiddels had hij diverse vergunningen op zak en was zelfs enige tijd betrokken bij het certificeren van collega’s.

Vergunningen zijn nodig om interieurs van vliegtuigen te tekenen. Die dan ook werkelijk worden gebouwd in een toestel dat daadwerkelijk de lucht in gaat. Want er zijn natuurlijk veel meer jongens en meisjes die binnenkanten van vliegtuigen tekenen. Al is het maar om weg te dromen bij het bezit van een eigen privéjet.

Techniek

Bij het ontwerpen van een binnenruimte van een airbus komt echter meer kijken dan een tekening van uiterlijkheden. Een vliegtuig heeft immers een kleine cilinder. Daar moeten op zijn minst motoren in om het gevaarte de lucht in te brengen en te houden tot het kan landen. Dat laatste liefst op aangeven van de piloot. Een vliegtuigfabriek heeft de daarvoor noodzakelijke zaken al geplaatst, zoals motoren en computers.

Met de overgebleven ruimte kan de interieurarchitect aan de slag. Maar niet onbeperkt. Er zijn talrijke regels en zelfs wetten waar hij rekening mee moet houden. Alle gewenste voorzieningen hebben daarna nog hun eigen eisen. Een privé vliegtuig bijvoorbeeld is niet alleen een transportmiddel. Het is vaker een leefruimte waarbij een woonverblijf moet worden aangevuld met slaapkamer(s), kantoor en wellicht zelfs een professionele keuken en een luxe badkamer met douche.

Privé vliegtuig

Jean-Pierre Alfano, zoon van Italiaanse ouders, hield zich na zijn terugkomst in Frankrijk in 2000 vooral bezig met het ontwerpen van luxe interieurs in vliegtuigen die in het bezit zijn van bedrijven, vaak multinationals, of mensen met veel geld.

De eigenaren van deze privé- of bedrijfsvliegtuigen willen uitgerust aankomen. Ze kunnen dan direct verder met hun reden om zich duizenden kilometers te verplaatsen. Voor die gewenste rust en comfort zorgt Jean-Pierre sinds 2010 vanuit zijn eigen bedrijf AirJet Designs in Toulouse.

Specifieke wensen

Inmiddels heeft hij voor honderden bedrijven, miljardairs en miljonairs vliegtuigen gebouwd naar hun persoonlijke wensen. Wil een Italiaanse voetballer een casino in een Boeing? Dan bedenkt Jean-Pierre hoe en waar dat kan in die buis, waarin de voetballer ook een slaapkamer wil en wellicht een trapveldje.

Een trapveldje? Ja. Je kunt het zo gek niet verzinnen of Jean-Pierre en zijn tientallen medewerkers gaan ermee aan de slag. Het moet extreem moeilijk zijn wil zijn team er niet in slagen een wens te vervullen.

Aquarium

Neem die sjeik, rapper of IT-miljardair, Jean-Pierre moet vanzelfsprekend discreet zijn over zijn klanten, die een aquarium in zijn privéjet wilden. Er zijn zoals gezegd regels en wetten. Maar een aquarium in een vliegtuig is daarna niet alleen een glasbak water met een tiental visjes.

Het is een technische uitdaging in een ruimte waar de luchtdruk kunstmatig wordt geregeld om de veranderende buitendruk te weerstaan. Een vliegtuig kan ook te maken krijgen met turbulentie, waardoor het bijvoorbeeld ineens meters hoogte verliest. Zwaai eens een kopje water met een snelle beweging naar beneden en je ziet wat er gebeurt.

Gewichtig

Bij een aquarium speelt gewicht natuurlijk ook een rol. Jean-Pierre moet zich houden aan een maximaal totaalgewicht van het toestel. Een waterbak van 2,5 x 2 x 0,5 meter weegt ongeveer 2500 kilogram. Dat lijkt niet veel op het totaal toegestaan startgewicht van bijvoorbeeld 158.000 kilo bij een Boeing 767-300.

Maar als je het gewicht van het vliegtuigcasco en de motoren van dat totaal afhaalt blijft er een beperkt gewicht over. Een lege Boeing 767-300 weegt 86.000 kilogram. Wanneer het volledig vol kerosine is getankt, komt daar ongeveer 50.000 bij. Dan houd je 22.000 kilogram over voor het interieur en de passagiers en hun bagage. Inzittenden zijn er in een privévliegtuig gelukkig minder dan de gemiddelde 300 in een 767-300 die onderweg zijn naar een Spaanse vakantiebestemming.

Uitgangspunten

In feite kan Jean-Pierre Alfano telkens vanaf die basisgegevens beginnen: maximum totaalgewicht + brandstof + geringe bijkomende gewichten. Met wat er aan gewicht overblijft kan hij aan de slag. Dan luistert hij naar de wensen van de zoveelste rijke wereldbewoner. Wanneer die een casino in een Boeing of Airbus wil, dan begint het proces van innovatie en creativiteit.

Daarbij moet het team dus rekening houden met de wetten en regels. Dat zijn fysieke wetmatigheden, bijvoorbeeld die van aerodynamica en luchtwaardigheid. Maar vooral ook regels rondom veiligheid. Met probleemgokkers hoeft Jean-Pierre bij dat laatste overigens geen rekening te houden.

Casino in een Boeing

Een casino in een Boeing betekent voor AirJet Designs nauwelijks een uitdaging. Het is immers slechts een of meer tafels met een roulettewiel en een groen kleed met roulette-, baccarat- en/of pokerindeling. Desnoods maakt hij het tafelblad omkeerbaar, waardoor de eigenaar het ook als eettafel kan gebruiken.

Een aquarium vergt minstens tien keer zoveel kopzorgen bij het ontwerpen. Toch lijkt het Jean-Pierre leuk dat casino in een Boeing te bouwen. Want dat is het probleem met bovenstaande vraag over het hoogste casino, het is nog slechts een ontwerp. Een nog beste wel duur prototype, wachtend op een klant die op grote hoogte een gokje wil wagen. Het is de gok die Jean-Pierre neemt vanuit de verkoopkennis ‘zien doet verkopen’. Natuurlijk toont hij met zijn uitgewerkte ideeën direct waartoe hij met zijn bedrijf in staat is.

Casino in de lucht

Met zijn ontwerp voor een casino in een Boeing, of eventueel ander vliegtuig, loopt Jean-Pierre tegen een probleem aan. De ruimte boven een land, het luchtruim, behoort hij het land waarboven het zich bevindt. De nationale wetten van het land gelden dus ook in de lucht. En in meerdere landen is gokken verboden.

De kans op controle is vanzelfsprekend klein. Maar toch nemen veel toekomstige bezitters van privétoestel liever niet de gok dat de luchtleiding hun vlucht verbiedt. Voorlopig blijft het casino in een Boeing daardoor al vijf jaar een ontwerp in een lade.

Droomde je ervan op 9000 meter hoogte een spelletje roulette te kunnen spelen. Dan zal je het het voorlopig online moeten doen, bijvoorbeeld op je mobieltje tijdens een vakantievlucht. Je kunt hier alvast je roulette routines bijschaven. Of wellicht ligt een druk op fruitautomaat Billyonaire nu meer voor de hand.

Rene duikt het liefst compleet in een onderwerp. Dat doet hij vanuit een brede interesse en grote nieuwsgierigheid in verschillende onderwerpen. Hij legt hij het liefst onderzoeken naast elkaar over gokproblemen. Zo puzzelt Rene op een wiskundige strategie en schrijft dit uit tot een helder verhaal. Rene verbindt graag iGaming met andere thema’s waarmee OnlineCasinoGround zich onderscheidt.

Neurocriminologie, je smartphone, gokken en science fiction
< Vorig artikel
Neurocriminologie, je smartphone, gokken en science fiction
Volgend artikel >
Verandert jouw gokgedrag als je vertrouwen in het spel groeit?
Verandert jouw gokgedrag als je vertrouwen in het spel groeit?

Laat een reactie achter