
— Samenvatting —
De Kansspelautoriteit heeft voor de campagne ‘Pak je leven weer op, neem een gok stop’ een belangrijke reclame prijs gewonnen. Met de campagne wil de Ksa laten zien dat het nooit te laat is om de controle over je eigen leven terug te pakken. Soms moet je daarvoor eerst stoppen met gokken.
Pak je leven weer op, neem een gok stop. Je hebt de zin misschien wel eens gezien of gehoord. Het is de naam van een voorlichtingscampagne van de Kansspelautoriteit. Deze campagne heeft nu Bronzen Effie gewonnen. Dat is een belangrijke reclameprijs.
De Kansspelautoriteit heeft naast het geven van een vergunning en het controleren van casino’s nog een belangrijke taak. Dit is het geven van informatie over de gevaren van gokken. Voorlichting dus. De Kansspelautoriteit doet dat op verschillende manieren, waaronder met reclame die op tv en internet is uitgezonden.
Die campagne heeft nu een reclameprijs gewonnen. Die prijs heet de Bronzen Effie. De Kansspelautoriteit heeft deze gewonnen in de categorie maatschappelijk.
Verantwoord spelen
De Ksa je wil informeren over dat er aan gokken ook een gevaar kan zitten. Er is een groep casino spelers die door te veel te gokken in problemen dreigt te komen. Ze spelen te lang, storten te veel en zijn de hele dag met gokken bezig.
Dat is natuurlijk niet goed. De Ksa wil je er op wijzen dat je een gok stop kunt nemen. Zo kun je zonder de mogelijkheid om te gokken weer controle over je leven krijgen. In de reclame campagne zien we vooral jongeren die een tijdje geworsteld hebben met gokken. Na het nemen van een gokstop gaat het weer beter met hen en zijn ze weer bezig met andere dingen.
“De gemakkelijkste manier om een gok stop te nemen is door gewoon niet meer te spelen. Dat lukt niet iedereen. Daarom heeft de Kansspelautoriteit deze campagne gemaakt. Er is altijd hulp als je dat nodig hebt. Bijvoorbeeld door je in te schrijven in het Cruks. Dan kun je weer ademen zonder gokken.”

Bronzen Effie
De Kansspelautoriteit maakte de campagne samen met reclamebureau FCB Amsterdam. De jury van de Effies gaf complimenten voor de eenvoud van de campagne.
“Met een scherp inzicht, respectvolle toon en beperkte middelen is een groot maatschappelijk probleem concreet aangepakt. Knap werk.” – Juryrapport Effie
Ook werd het effect van de campagne besproken. Er hebben zich ruim 3.000 mensen extra ingeschreven in het Cruks. De naamsbekendheid van Gokstop is flink gegroeid. Ook onder de spelers die soms moeite hebben met verantwoord spelen.


