De Stichting Reclame Code Commissie (RCC) moest zich opnieuw buigen over een klacht waarin een klager stelde dat nieuwsmedia zoals BN DeStem, Provinciale Zeeuwse Courant (PZC), Eindhovens Dagblad (alle titels van DPG) en De Telegraaf in strijd handelen met de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Volgens de klager worden in deze artikelen winnaars van de Straatprijs van de Postcode Loterij getoond, wat neerkomt op verkapte gokreclame. De Nationale Postcode Loterij (NPL) heeft echter aangegeven slechts een persbericht uit te sturen, waarna de nieuwsmedia zelfstandig bepalen wat ze hiermee doen. NPL benadrukte dat zij geen enkele invloed uitoefent op de inhoud van de artikelen.
Hoewel de RCC deze klacht al in april 2024 heeft behandeld, heeft de klager opnieuw bezwaar ingediend. De klager is van mening dat de publicaties in wezen reclame voor gokken zijn en daarmee de reclameregels overtreden.
Bovendien werd er in sommige artikelen gesproken over winnaars die eindelijk hun droom konden verwezenlijken. Het zou anderen kunnen aansporen tot meespelen. In enkele van de artikelen werd bijvoorbeeld beschreven hoe een speler zijn hypotheek, die onder water stond, kon aflossen.
Volgens de nieuwsmediasites en de NPL is er geen sprake van gokreclame. Alle artikelen zijn op eigen initiatief tot stand gekomen. Als er een grote geldprijs wordt verdeeld in een straat, dan is dat waardevolle journalistiek voor de regio. Tevens lieten de mediasites weten totaal geen belang te hebben bij de publicatie van deze nieuwsartikelen. NPL geeft geen vergoeding voor het plaatsen ervan.
De klacht over de artikelen betreffende Straatprijswinnaars werd voor het eerst in april behandeld. Destijds werd de klacht afgewezen. De klager was het hier niet mee eens en diende opnieuw bezwaar in. Daarom heeft de RCC de klacht opnieuw bekeken en behandeld.
De klager bleef ervan overtuigd dat de artikelen reclame voor gokken maken. Volgens de klager wordt niet alleen het meespelen in de loterij aangeprezen, maar komen ook andere loterijen minder aan bod. Bovendien zouden niet alle merken van DPG aandacht besteden aan deze geldprijzen, wat volgens de klager neerkomt op selectieve berichtgeving.
De klager zag niet in wat voor waarde het toevoegt om elke week berichten van de Nederlandse Postcode Loterij te plaatsen. De NPL was daarover kort in haar verweer, namelijk dat het interessant vinden van artikelen een persoonlijke mening is. Volgens NPL ging het hier dan ook niet om reclame.
Verder gaf DPG nog uitleg over waarom de artikelen niet via alle merken werden verspreid. Dat komt mede doordat het om regiojournalistiek gaat. Sommige merken richten zich op specifieke regio’s.
Deze artikelen brengen grotere nieuwswaarde met zich mee, zo liet DPG weten:
“Voor regiojournalistiek geldt dit in het bijzonder, omdat regiojournalistiek dichtbij de mensen staat. Als in een plaats als Geldermalsen een miljoenenprijs valt, zou het voor een regiojournalist merkwaardig zijn om daar niet over te berichten. Anders dan bij andere loterijen is bij de NPL bekend waar de prijs valt. “
De RCC heeft het verweer van de nieuwsmedia en de NPL gegrond bevonden. Daarmee blijft het eerdere oordeel over de klacht ongewijzigd.