Sponsorverbod: Mag ik mijn Grote Speler shirt nog wel aan?

Calendar 2 juli 2025
Laatst bijgewerkt: 17 uur geleden

Samenvatting

Moeten we allemaal massaal onze shirts met namen en logo’s van online casino’s erop in de prullenbak gooien nu sportsponsoring voor deze bedrijven verboden is? Het antwoord is nee, maar er zitten wel een aantal haken en ogen aan het gebruik van merchandising waar online casino’s alert op moeten zijn.

Met het ingaan van het sportsponsorverbod voor online casino’s verdwijnen de namen van casino’s van shirts van onder andere voetbalclubs, wielerteams en darters. Maar wat gebeurt er met alle shirts die als merchandise aan fans zijn verkocht of weggegeven in marketing promoties? OnlineCasinoGround ging op onderzoek uit.

Mag ik mijn Grote Speler-shirt of mijn wielertenue van Visma – Lease a Bike nog wel aan nu sportsponsoring voor online casino’s verboden is? De vraag borrelde spontaan in me op tijdens het schrijven van een artikel dat het verbod nu echt in was gegaan en dat daarmee de laatste maatregel uit het Besluit ORKA van kracht is geworden. Ik ging op zoek naar hoe de Ksa om zou gaan met – voor gebrek aan een betere term – recreatief gebruik van goksponsoring.

Op beide shirts staat immers reclame voor een online casino. Het ene shirt heb ik zelf gekocht, waarbij de sponsoring van het betreffende casino er gewoon op stond. Het tweede shirt heb ik doelbewust aangevraagd bij een winactie rondom het WK 2022. Als Grote Speler bij dit casino met sportsbook, vond ik het leuk om zo’n shirt te hebben en Oranje in stijl aan te moedigen.

Strenge handhaving

Zouden dat soort shirts online casino’s nu in de problemen kunnen brengen? De Kansspelautoriteit heeft aangekondigd streng te gaan toezien en deelde al eerder waarschuwingen uit voor het vertonen van casino logo’s in een context waar het casino zelf niet per se iets aan kon doen. Dat een touringcar verhuurder beslist om de ploegbus van een wielerteam in te zetten voor personenvervoer, zal niet met de marketingafdeling van het online casino dat die wielerploeg sponsort overlegd zijn. Toch wordt het casino ervoor verantwoordelijk gehouden.

Zou dat met dit soort uitingen ook zo zijn? Dat iedere keer als supporters van Go Ahead Eagles op ESPN in beeld komen in hun clubshirt met Betnation branding, dit casino een waarschuwing of boete van de Ksa tegemoet kan zijn? Of dat BetCity er last van krijgt als ik op mijn wielrenfiets de fietspaden rondom Malden onveilig maak?

Geen duidelijke uitzonderingspositie

Nee, dat krijgen casino’s niet. Maar er is ook geen duidelijke uitzonderingspositie voor dit soort gebruik van goksponsoring opgenomen in het Besluit Orka. Volgens jurist Steven Vrolijk moet alles vooral in redelijkheid bekeken worden. ,,Als je nog een oud pakje Marlboro hebt van vóór de tijd dat er waarschuwingen op stonden, wordt jij of Marlboro daar tegenwoordig ook niet op aangesproken.”

De vraag is dus wat redelijk is en wat niet. “De kern ligt bij de rol van de vergunninghouder. Ontwikkelt de vergunninghouder op dit moment geen nieuwe samenwerkingen en is het eventuele gebruik van het Grote Speler shirt niet herleidbaar naar een actie van de vergunninghouder na de inwerkingtreding van het verbod, dan lijkt het me niet problematisch.”

Redelijke actie ondernemen om gokreclame te voorkomen

Mijn Grote Speler-shirt werd destijds uitgebracht juist zodat er heel veel recreatief gokreclame mee gemaakt zou worden. Ik heb zelfs nog een tijdje getraind in dat shirt bij mijn voetbalclub om de link tussen casino en sport onbewust nog wat te versterken. Dat shirt was een bewuste marketingtool om ongericht reclame te maken.

Toch hoeft het betreffende casino nu niet te vrezen voor boetes. “Online casino’s moeten een redelijke actie ondernemen om gokreclame te voorkomen”, zegt online casino expert Frank Op de Woerd. “Als zij een bus inhuren om met het shirt van vorig seizoen ergens in beeld te komen, zijn zij in overtreding. Casino’s die gesponsord hebben zijn verantwoordelijk voor de voormalige partners en zullen ongetwijfeld vastgelegd hebben dat ook zij er redelijkerwijs alles aan doen om nieuwe reclame te voorkomen, maar ze hoeven natuurlijk niet alle shirts terug te nemen.”

Ook als ESPN vanwege redactionele redenen beelden van vorig seizoen toont met de goksponsor in beeld, is er geen probleem. Zij kunnen gewoon archiefbeelden blijven gebruiken zolang het niet de bedoeling is om reclame te maken.

Kansspelautoriteit handhaaft met nuance

De Kansspelautoriteit erkent dat het door eerder verstrekte of verkochte merchandise niet mogelijk is om alle uitingen van online casino’s te voorkomen. De toezichthouder zal vooral handhaven op uitingen waar online casino’s nog profijt van hebben en uitingen die door online casino’s zelf nog gedeeld worden. Er wordt niet opgetreden tegen clubs als Almere City FC, dat de header foto op het officiële X-account van de club nog niet geüpdatet heeft.

Werknemers van casino’s hebben een uitzonderingspositie

Er is één uitzondering op deze redelijkheid, weet Frank Op de Woerd. “Als werknemer van een online casino zou ik dan weer niet in shirts met casino branding rondlopen of fietsen. Dat kan dan toch wel weer gezien worden als doelbewust reclame maken.”

Gelukkig ben ik als senior redacteur van OnlineCasinoGround niet aan een specifiek casino verbonden en mag ik dus vanaf zaterdag in mijn Grote Speler shirt naar de aankomende wedstrijden van de Oranje Leeuwinnen kijken.

Hans van Brunschot - ook wel bekend als Brunsie - is een allround kenner van de legale online kansspelmarkt. Zijn expertise omvat naast sportweddenschappen, bingo en legale Nederlandse casino’s ook de ontwikkelingen op politiek en juridisch vlak. Voor OnlineCasinoGround reviewt hij online casino’s, sportsbooks en nieuwe spellen inhoudelijk, duidt hij ontwikkelingen in nieuwsberichten en achtergrondartikelen en heeft hij altijd wel een tip beschikbaar voor een winnende weddenschap.

Slots battle: Big Bass Day at the Races vs Big Bass Return to the Races
< Vorig artikel
Slots battle: Big Bass Day at the Races vs Big Bass Return to the Races
Volgend artikel >
Evolution tekent exclusieve deal voor casino-versies van Hasbro spellen
Evolution tekent exclusieve deal voor casino-versies van Hasbro spellen