De legale kansspelaanbieder Tombola heeft alle affiliates verplicht om een zogeheten ‘compliance check’ uit te voeren. De online bingosite verplicht de partners om de check te laten uitvoeren door een juridisch adviesbureau, want alleen dan is het toegestaan om reclame voor het bedrijf te maken in Nederland. De drastische beslissing is een unicum binnen de casinobranche, aangezien geen enkele andere partij op deze manier werkt.
De affiliates die een nalevingscontrole willen laten uitvoeren moeten in het eerste jaar een bedrag van 1125 euro ophoesten. Het gaat om een betaling per website. Vervolgens zal ieder jaar een nieuwe controle worden uitgevoerd tegen een bedrag van 725 euro. De affiliates moeten gebruik gaan maken van de diensten van XY Legal Solutions BV. De affiliates mogen geen gebruikmaken van een ander bureau.
Het adviesbureau geeft een zogeheten ‘KVA-keurmerk’ af. Er zijn slechts enkele Nederlandse affiliates die momenteel al over een KVA-keurmerk beschikken, waaronder OnlineCasinoGround.nl. De KVA heeft verder geen link met de Nederlandse Kansspelautoriteit en is dan ook niet geaccrediteerd.
De Nederlandse iGaming-specialist Jan Westerhoff spreekt zelfs van een onwerkbare situatie voor de affiliates, tenminste wanneer de andere legale aanbieders het voorbeeld zullen gaan volgen. “Dit zou gigantische rekeningen betekenen voor aangesloten bedrijven. De enige winnaars zouden de geldlustige consultants zijn die snel geld willen verdienen.” Tombola is overigens nog altijd de enige kansspelaanbieder die een KVA-keurmerk eist. “Alle andere operators op de Nederlandse markt, zoals Bet365 en BetCity.nl doen hun eigen nalevingscontrole en die bedrijven brengen hier geen affiliates voor in rekening”, aldus Westerhoff.