In de Verenigde Staten doen ze er alles aan om inwoners zich te laten vaccineren. Meerdere staten hebben al acties bedacht om vaccinatie-weigeraars en anderen over de streep te trekken. Loterijen zijn daarbij tot nu toe het meest succesvol. En makkelijk te communiceren met de slogan: laat je vaccineren en maak kans op miljoenen.
Afgelopen week sloot ook Californië zich aan bij de staten met een loterij. Gouverneur Gavin Newsom van Californië riep inwoners op voor de vaccinatie. Hij kondigde daarbij de loterij aan, waarvan de prijzenpot is vastgesteld op 116,5 miljoen dollar. Dat is direct de hoogste van het land.
Iedere gevaccineerde inwoner maakt kans. Degenen die al een eerste prik hebben gehad doen automatisch mee. De loterij moet nog miljoenen mensen extra naar de prikplekken trekken. Pas daarna worden de coronamaatregelen in de dichtstbevolkte staat van de Verenigde Staten versoepeld.
De enorme Californische prijzenpot is opgedeeld in meerdere prijzen. Maar er lijkt ook een addertje onder het gras te zitten. De hoofdprijs is 1,5 miljoen dollar. Daarop maken tien gevaccineerde inwoners een kans. Daarnaast zijn er dertig Californiërs die een prijs van 50.000 dollar kunnen winnen.
Dat is dus in totaal 16,5 miljoen. Wat gebeurt er met die overige 100 miljoen dollar? Die wordt als cadeaubon van 50 dollar uitgedeeld aan de eerste 2 miljoen mensen die zich vanaf afgelopen donderdag lieten of laten vaccineren. De grootse aankondiging van de prijzenpot van de loterij is daarbij toch een beetje volksverlakkerij.
Maar hebben de acties succes in de Verenigde Staten succes. Ohio was de eerste staat die een loterij inzette om het vaccineren te stimuleren. Zij kwamen met het Vax-a-Million programma. Een loterij waarbij vijf gevaccineerde inwoners elk 1 miljoen dollar kunnen winnen. Daarnaast zijn er schoolbeurzen voor vijf studenten.
Na de aankondiging van de actie in Ohio nam de vaccinatiegraad toe met 55%, onder inwoners van 20 tot 49 jaar. Afgelopen maandag hadden zich bijna drie miljoen mensen aangemeld voor de loterij en gaven bijna 105.000 scholieren zich op voor de gratis beurs. Deze week worden de eerste twee winnaars bekend gemaakt.
Tot de actie was Ohio de staat met de laagste vaccinatiegraad van het land. Nu heeft bijna de helft van de Ohio-anen minstens een eerste prik gehad. Daarmee ligt de vaccinatiegraad gelijk aan die van het land. In navolging van het succes in Ohio begonnen ook Colorado en Oregon een loterij met 1 miljoen dollar als hoofdprijs. En nu dus ook Californië.
Californië moest iets doen. Veel mensen bleken nog niet gevaccineerd. Daarbij werd vooral gewezen naar niet-blanke inwoners. Maar ook van de witte Californiërs was nog 40% niet gevaccineerd. Latino’s behoren, met 57% tot de minst gevaccineerden van alle raciale en etnische groepen.
Uit onderzoek van de Universiteit van Californië bleek dat een financiële prikkels zou kunnen helpen. Met een voor inwoners lucratieve actie zouden volgens de onderzoekers minstens 30% van de mensen zich alsnog laten vaccineren. Dat moet dus nog blijken.
De federale overheid, zeg maar ‘de regering van de Verenigde Staten, zag inmiddels ook dat de acties met prikkels helpen. Vanzelfsprekend maakten ze daarop richtlijnen waaraan deze acties moeten voldoen. Daarbij ging het in beginsel vooral om de hoeveelheid geld die uit het coronahulppakket mag worden besteed aan de acties.
De omschrijving is echter wat vaag en slecht meetbaar: ‘loterijen, contante betalingen en andere stimuleringsacties zijn toegestaan, zolang ze redelijkerwijs de vaccinaties zullen verhogen en de kosten redelijk evenredig zijn aan het verwachte voordeel voor de volksgezondheid.
Ondertussen gaan staten door met loterijen en de kansen op miljoenen. Daarbij werken ze nu ook samen met plaatselijke bedrijven, bijvoorbeeld voor prijzen. En bedrijven komen ook zelf met acties om vaccinatie te stimuleren. Bij het tonen van je vaccinatiebewijs krijg je dan bijvoorbeeld korting. Maar dat kan ook een gratis vliegreis zijn bij enkele vliegtuigmaatschappijen, gratis bier bij een bierketen of gratis donuts bij een koffiehuisketen.
De senior adviseur van president Biden meldt dat het Witte Huis enthousiast is over de vele initiatieven. Ze moedigt verdere creativiteit aan, opdat het land zo snel mogelijk weer ‘normaal’ is.
CVS Health, een bedrijf met wel een rechtstreekse affiniteit met gezondheidszorg, organiseerde ook een loterij. Deze apothekersketen zocht het in een grote hoeveelheid aan prijzen. Dat gaat van cadeau- en kortingsbonnen tot compleet verzorgde cruises en andere VIP-arrangementen. De hoofdprijs is echter zeven dagen in het Wyndham Rewards. Dat is een hotelketen die samenwerkt Ceasars om hun gasten ook de mogelijkheid te geven een casino te bezoeken. Kijk dat is interessant.
Maar de acties in de verschillende staten zijn alleen geldig voor de eigen inwoners. Wij spelen in Nederland daarom gewoon een spelletje op ons favoriete slot.