World Football Association, het moederbedrijf van Bingoal, had een lopend 2-jarig sponsorcontract met Bas Tietema. Bas is een bekende figuur in de wielersport en tevens de drijvende kracht achter het populaire YouTube-kanaal Tour de Tietema. Bingoal beweerde dat Tour de Tietema (TDT) het contract niet rechtsgeldig had beëindigd en dat het gokbedrijf hierdoor schade leed en al geleden had. Bingoal eiste daarom een schadevergoeding van € 71.000 van Tour de Tietema.
Bingoal beweerde dat Tietema het contract schond door de overeengekomen voorwaarden niet na te leven. Tietema stelde dat dit niet mogelijk was vanwege nieuwe wetgeving in Nederland dat dergelijke sponsorovereenkomsten met gokbedrijven verbiedt. Tietema kon zo niet langer als ambassadeur optreden voor Bingoal in Nederland.
De samenwerking met de wielrenploeg Tour de Tietema ging op 1 januari 2021 volledig in. Bas Tietema is de ploegleider ervan. Tegenwoordig werkt de ploeg echter samen met Unibet. Naast Tietema zijn er nog andere wielrenners die regelmatig in de YouTube-video’s verschijnen. Ze proberen diverse uitdagende missies uit te voeren gerelateerd aan de wielersport. Hun grootste droom is ooit met hun wielrenploeg de Tour de France te rijden.
In de video's moest het merk Bingoal voortdurend prominent worden gepresenteerd als onderdeel van de overeengekomen promotieactiviteiten. De samenwerking tussen Bingoal en TDT werd eenzijdig verbroken op 5 oktober 2022. De uitvoering hiervan was niet meer mogelijk omdat de Kansspelautoriteit op 30 juni 2022 het verbod op rolmodellen had ingevoerd. Hieronder vallen ook influencers.
De overeenkomst werd afgesloten met de Belgische tak van Bingoal, en niet met Bingoal N.V.. Alleen laatstgenoemd bedrijf is in het bezit van een Nederlandse kansspelvergunning. Omdat Bingoal een internationaal gokbedrijf is, moest de rechtbank bepalen of Tour de Tietema (TDT) zich kon beroepen op de Nederlandse wet- en regelgeving.
De rechtbank oordeelde dat TDT zich inderdaad op de Nederlandse gokmarkt richtte via het YouTube-kanaal van Tour de Tietema. Dit bleek onder meer uit het feit dat het kanaal een bereik van 53% had in Nederland, terwijl dit slechts 26% in België was.
In het contract stond dat er gokreclames gemaakt moesten worden voor het Belgische online casino Bingoal. Echter, door wijzigingen in de wet, met name de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen (Rwrvk), kon Tour de Tietema het gesloten contract niet meer voldoende naleven.
De rechter oordeelde in het voordeel van Tietema. Volgens de rechtbank hebben ze rechtsgeldig het contract verbroken doordat ze zich beroepen op de aanpassingen in de regelgeving met betrekking tot ongerichte gokreclame.
Bingoal probeerde de rechter nog te overtuigen dat het om sportsponsoring gaat. In het besluit Orka staat vastgesteld dat gokbedrijven nog tot 1 juli 2025 reclame mogen maken als het om beroepssporters gaat. Maar de rechtbank ging daar niet in mee. Die vond dat de Tour de Tietema ook onder de categorie ‘influencers’ behoort.
Hoewel TDT zelf ook regelmatig aan wielrenwedstrijden meedeed, waren ze meer bezig met het maken van online content op hun kanaal. Zo staan er ook veel video’s waar ze zelf niet aan het rijden zijn, maar grote evenementen zoals Tour de France filmen en commentaar leveren.
Op jaarbasis moest Tour de Tietema minstens 42 video’s uploaden om het contract na te leven. Volgens de rechter is het daardoor duidelijk dat ze als rolmodellen dienen en daarmee het merk Bingoal versterken. Uiteindelijk besloot de rechtbank om TDT op alle punten gelijk te geven. Het gokbedrijf Bingoal N.V. moet de gemaakte proceskosten door TDT nu gaan betalen. Dit komt neer op een bedrag van € 5443.