Circus start een juridische procedure bij het ACM over TOTO

Calendar 9 januari 2023
Laatst bijgewerkt: 1 jaar geleden

Circus start een juridische procedure bij het acm over totoCircus heeft bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangeklopt omtrent de TOTO. Het Belgische gokbedrijf is een juridische procedure gestart. Circus is van mening dat de TOTO misbruik heeft gemaakt van zijn sterke marktpositie als staatsbedrijf. Dat zou ervoor hebben gezorgd dat de TOTO zijn online platform sneller kon laten groeien, in tegenstelling tot casino's die geen onderdeel uitmaken van de staat.

Overtreding van de Europese regelgeving

Martijn Maertens, CEO van Circus, liet weten dat het verbod op ongerichte reclame voornamelijk te danken is aan de werkwijze van de kansspelaanbieders. “Wij betreuren het dat door de agressieve marketingcampagnes uit de eerste fase rondom de opening van de markt, de politieke discussie is gestart over het verbod op ongerichte reclame. Daar komt nog bij dat de monopolisten TOTO en Holland Casino Online hun naam, geld, website, en database hebben gebruikt om een dominante positie in deze nieuwe markt op te bouwen. Of dit als staatsdeelneming en wettelijk vastgelegd monopolist een overtreding is van de Europese regelgeving, wordt op dit moment onderzocht door de Autoriteit Consument en Markt.”

Lening van 30 miljoen euro

De TOTO kon in oktober 2021 een vliegende start maken op de online kansspelmarkt. Het gokbedrijf ontving zoals verwacht direct een licentie van de Kansspelautoriteit. Daarnaast ontving de TOTO een renteloze lening van 30 miljoen euro van het moederbedrijf Nederlandse Loterij. Bas Braken, advocaat van Circus, liet daarvoor het volgde weten. “Dat is dus geld verdiend met het oude monopolie, staatssteun dus, dat nu tegen aantoonbaar niet-marktconforme, zachte voorwaarden aan de nieuwe dochter is gegeven. Dat geeft ze grote budgetten voor reclames op tv.”

Zelfregulering

Er ontstond al snel veel ophef over de agressieve reclamecampagnes van de legale kansspelaanbieders. De VNLOK en NOGA kwamen tot overeenstemming, waardoor er minder televisiereclames omtrent het online gokken werden uitgezonden. Daarnaast werd besloten om de reclames pas na 22:00 uur uit te zenden. Dat zorgde ervoor dat de prijzen voor de televisiereclames drastisch werden verhoogd.

Ronald heeft zich na zijn HBO studie gespecialiseerd in de zoekresultaten van Google en dan met name het SEO onderdeel. Hij is al meer dan 15 jaar actief als SEO specialist en heeft zich de afgelopen jaren verdiept in de SEO wereld van de online casino industrie. Ronald houdt de trends en ontwikkelingen bij voor onderwerpen die populair zijn in de kansspelwereld.

Betsson gooit het merk Casino Winner in de prullenbak
< Vorig artikel
Betsson gooit het merk Casino Winner in de prullenbak
Volgend artikel >
Gaming Realms beschikbaar bij het 711 Casino
Gaming Realms beschikbaar bij het 711 Casino

Laat een reactie achter