Kansspelautoriteit tikt casino’s op de vingers vanwege loyaliteitsprogramma

Calendar20 december 2022

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft kortgeleden een tweetal kansspelaanbieders op de vingers getikt. Beide aanbieders boden een loyaliteitsprogramma aan voor jongvolwassenen. De Kansspelautoriteit heeft de kansspelaanbieders laten weten dat het een reclameactiviteit betreft voor jongvolwassenen, wat strikt verboden is op de Nederlandse kansspelmarkt. Diverse kansspelaanbieders bieden op het moment een loyaliteitsprogramma aan, wat vanzelfsprekend niet verboden is voor spelers van 24 jaar of ouder. Een goed voorbeeld daarvan is het loyaliteitsprogramma ‘Circus Club’ van het Belgische Circus Casino.

Corrigerende sanctie

De twee online casino’s ontvingen direct een waarschuwing van de Kansspelautoriteit. De eerste aanbieder besloot direct in actie te komen, terwijl de tweede kansspelaanbieder niet meteen gehoor gaf aan de oproep van de Kansspelautoriteit. Er werd besloten om de aanbieder een corrigerende sanctie op te leggen, waarna alsnog het loyaliteitsprogramma werd aangepast.

Het loyaliteitsprogramma gaf alle leden de kans om saldo op te sparen, waaronder de deelnemers tussen de 18 en de 24 jaar oud. De jongvolwassenen konden sparen via het programma, maar geen beloningen opvragen. Desondanks kon het loyaliteitsprogramma dan ook worden gezien als een reclameactiviteit gericht op jongvolwassenen. De Kansspelautoriteit houden alle activiteiten omtrent gokreclames goed in de gaten en komen waar nodig in actie.

Wat is een loyaliteitsprogramma bij een online casino?

De online casino’s proberen spelers te motiveren om terug te keren op het platform. Een loyaliteitsprogramma speelt daar een essentiële rol in. De spelers kunnen door een gokje te wagen punten sparen en de opgespaarde punten inwisselen voor een beloning. Het betreft bijvoorbeeld speeltegoed, gratis spins of een deelnameticket voor een online pokertoernooi.

Zeg je sportwedden en iGaming, dan zeg je Maarten. Als heuse voetbalfan – AZ Alkmaar is zijn club – verdiepte hij zich de afgelopen 12 jaar in alles wat met online sportwedden en iGaming te maken heeft. Maarten kent alle bookmakers bij naam en speelt elke week de nieuwste casinospellen. Niet alleen het spelen van spellen heeft zijn interesse: erover schrijven vindt hij net zo leuk. Al ruim zes jaar schrijft Maarten dan ook dagelijks meerdere nieuwsartikelen en reviews over iGaming gerelateerde onderwerpen voor Onlinecasinoground.nl.

Delen:
BetCity.nl sponsort de wielrenploeg Team Jumbo-Visma
< Vorig artikel
BetCity.nl sponsort de wielrenploeg Team Jumbo-Visma
Volgend artikel >
Omzet landgebonden kansspelen daalt met 170 miljoen euro
Omzet landgebonden kansspelen daalt met 170 miljoen euro

Laat een reactie achter