De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft kortgeleden een tweetal kansspelaanbieders op de vingers getikt. Beide aanbieders boden een loyaliteitsprogramma aan voor jongvolwassenen. De Kansspelautoriteit heeft de kansspelaanbieders laten weten dat het een reclameactiviteit betreft voor jongvolwassenen, wat strikt verboden is op de Nederlandse kansspelmarkt. Diverse kansspelaanbieders bieden op het moment een loyaliteitsprogramma aan, wat vanzelfsprekend niet verboden is voor spelers van 24 jaar of ouder. Een goed voorbeeld daarvan is het loyaliteitsprogramma ‘Circus Club’ van het Belgische Circus Casino.
De twee online casino’s ontvingen direct een waarschuwing van de Kansspelautoriteit. De eerste aanbieder besloot direct in actie te komen, terwijl de tweede kansspelaanbieder niet meteen gehoor gaf aan de oproep van de Kansspelautoriteit. Er werd besloten om de aanbieder een corrigerende sanctie op te leggen, waarna alsnog het loyaliteitsprogramma werd aangepast.
Het loyaliteitsprogramma gaf alle leden de kans om saldo op te sparen, waaronder de deelnemers tussen de 18 en de 24 jaar oud. De jongvolwassenen konden sparen via het programma, maar geen beloningen opvragen. Desondanks kon het loyaliteitsprogramma dan ook worden gezien als een reclameactiviteit gericht op jongvolwassenen. De Kansspelautoriteit houden alle activiteiten omtrent gokreclames goed in de gaten en komen waar nodig in actie.
De online casino’s proberen spelers te motiveren om terug te keren op het platform. Een loyaliteitsprogramma speelt daar een essentiële rol in. De spelers kunnen door een gokje te wagen punten sparen en de opgespaarde punten inwisselen voor een beloning. Het betreft bijvoorbeeld speeltegoed, gratis spins of een deelnameticket voor een online pokertoernooi.