Kamerleden vroegen tijdens het Commissiedebat over Kansspelen aan minister Weerwind hoe lang het duurt voordat overkoepelende speellimieten bij betrouwbare Nederlandse online casino’s van kracht zijn. De minister gaf als antwoord dat hij in een brief aan de Tweede Kamer een tijdlijn voor overkoepelende speellimieten zal delen.
Ook zal er in deze brief dieper ingegaan worden op de rol die banken spelen bij het verminderen van probleemgokken. Britse consumenten kunnen momenteel bij banken een limiet instellen voor hoeveel ze maximaal kunnen verliezen bij goksites. Franc Weerwind is op dit moment in gesprek met de bancaire sector om een soortgelijk systeem te bewerkstelligen.
Michiel van Nispen van de SP vroeg of het mogelijk is om gokbedrijven BKR-controles te laten uitvoeren. Volgens de minister moet eerst zorgvuldig onderzocht worden hoe een overkoepelend speelsysteem aan het BKR-register verbonden kan worden. In de brief die hij voor de zomer naar de Tweede Kamer gaat versturen, zal daar dieper op ingegaan worden.
In februari werd er een motie ingediend door Mirjam Bikker van de ChristenUnie. Ze vroeg of er al voor de zomer overkoepelende speellimieten ingevoerd konden worden. Veel van de Kamerleden steunden deze motie op voorhand.
De minister was het eens met de urgentie voor overkoepelende speellimieten. Volgens hem zijn er meerdere manieren om te bepalen hoe deze limieten in te voeren. Zo moet er ook naar inkomen gekeken worden.
Echter, is het invoeren van overkoepelende speellimieten volgens de minister niet haalbaar. Zo zullen er enkele wetten gewijzigd moeten worden en een nieuw technisch systeem voor worden ontwikkeld. Dat proces heeft langer de tijd nodig, legde Weerwind uit.
Het proces is zo ingewikkeld dat ze het in België niet voor elkaar kregen om een overkoepelend speellimiet vast te leggen in de wet. Zelfs na onderzoek bleek het technisch onhaalbaar. Verder vertelde de minister dat als het ons wel zou lukken, ze het graag met andere landen delen:
“Kijk ook over de grens, hoe het in België ging. Een dergelijk systeem is niet gerealiseerd omdat er geen aanbieder is die zijn vingers eraan wil branden. Zodra Nederland dat wel voor elkaar krijgt, kan dat systeem met meerdere landen gedeeld worden.”
Franc Weerwind, minister voor Rechtsbescherming
Mirjam Bikker sprak haar twijfels uit over de lange tijdlijn die nodig is om speellimieten overkoepelend te maken. Als gokbedrijven er geld aan zouden verdienen, zou het systeem volgens haar allang gerealiseerd zijn.
Nicolien van Vroonhoven van NSC vroeg aan de minister of het mogelijk is om alvast bij de twee staatsdeelnemingen overkoepelende limieten in te voeren. Franc Weerwind was daar erg duidelijk over, dat is onmogelijk omdat het dan om slechts twee aanbieders gaat, namelijk Holland Casino en TOTO. Bovendien hebben deze gokbedrijven een vergunning ontvangen onder de voorwaarden die ook andere kansspelaanbieders hebben ontvangen.
Er zal ook een gesprek met brancheverenigingen VNLOK en de NOGA plaats gaan vinden. Maar omdat een kwart van de legale kansspelaanbieders niet is aangesloten bij een van de brancheverenigingen, vormt dat een probleem. In april 2022 leidde dit tot obstakels omdat aangesloten gokbedrijven geen buitenreclame meer gingen maken vanwege wijzigingen in de wet. De gokbedrijven die niet aangesloten zijn, bleven gokreclame maken.
Van Vroonhoven zette haar vraagtekens bij de werkwijze die gebruikt wordt voor de regeling van speellimieten. Zo kunnen spelers bij de kansspelaanbieder vragen om een verhoging van de speellimiet. Dit is te vergelijken met een slager die zijn eigen vlees keurt, aldus Nicolien. Ook vroeg ze zich af of het verantwoord is om de zorgplicht bij kansspelaanbieders neer te leggen.
Kansspelaanbieders moeten volgens minister Weerwind zorgplicht dragen. Als gokbedrijven deze plicht hebben, kan er gehandhaafd worden als ze tekortschieten. De taak om te handhaven ligt bij de Kansspelautoriteit (Ksa).
Een andere vraag die gesteld werd ging over het gebruiken van valse identiteitspapieren. Mede om in te kunnen loggen bij legale kansspelaanbieders ter controle. De minister vertelde begin dit jaar al dat dit niet mogelijk is.
Tijdens het Commissiedebat over Kansspelen benadrukte de minister ook dat er niet lichtzinnig mee om moet worden gegaan en dat het vergaande bevoegdheid vereist. Hij hoopt voor de zomer meer verduidelijking te bieden over deze kwestie.
Om ervoor te zorgen dat in de tussentijd verbeterde toezicht plaatsvindt op de zorgplicht, pleitten meerdere Kamerleden voor een bindende richtlijn voor de zorgplicht. Er moeten striktere kaders komen voor de invulling hiervan, aldus van Nispen van de SP.
De minister verwees naar de regels die voor het beleid ter consultatie aangeboden zijn. Als onderdeel daarvan moeten kansspelaanbieders verplicht spelers contacteren op het moment dat er meer dan € 700 netto maandelijks wordt gestort. De vraag van Mirjam Bikker werd hiermee direct beantwoord. Zij verzocht om de wet- en regelgeving helderder te formuleren, waaronder de definitie van overmatig gokgedrag.
Tenslotte zullen andere stappen genomen worden tijdens de geplande evaluatie van de Wet Kansspelen op Afstand. Daarbij wordt het advies van de Consumentenbond en Nationaal Rapporteur Verslavingen ook meegenomen. In oktober 2024 staat de evaluatie van de kansspelwet in Nederland gepland.