Online casino’s gaven minder uit aan reclamecampagnes

24 maart 2022

reclame op tvDe afgelopen maanden werd er veel aandacht geschonken aan de overvloed aan gokreclames op de televisie. Het zorgde voor de nodige weerstand en dat heeft zo zijn effect gehad. Het aantal gokreclames op de Nederlandse televisie nam de afgelopen maand af. In de eerste vijf maanden gaven de legale kansspelaanbieders gezamenlijk 67,5 miljoen euro uit aan reclamecampagnes. Ook het aantal gokreclames in abri's en bushokjes nam af.  Kortgeleden werd bekendgemaakt dat de casino’s in die periode 634.000 accounts hadden geopend, wat uitkomt op 106 euro aan reclamekosten per speler.

Minder gokreclames op de televisie

In oktober 2021 opende de legale online kansspelmarkt en verschenen er meer dan 5700 gokreclames op de televisie. Een maand later steeg dat aantal naar maar liefst 7011 gokreclames. In de decembermaand werd er een recordaantal gokreclames genoteerd, namelijk 7050 reclames. In het nieuwe jaar begon de daling, aangezien er in januari nog slechts 5927 gokreclames werden uitgezonden. In februari werd het laagste aantal genoteerd met 4900 reclames. Opvallend was vooral dat de aanbieders Holland Casino Online en TOTO de afgelopen maand minder zichtbaar waren op de Nederlandse televisiezenders.

Ondanks de afname van de reclames van de prominente gokbedrijven, noteerde de kansspelaanbieder Tombola juist een stijging. De bingoaanbieder noteerde 1225 gokreclames in de afgelopen maand, het meeste van alle kansspelaanbieders. BetCity.nl volgt echter wel op de voet met 1179 gokreclames. Het Jack’s Casino Online was geen enkele keer te zien op de televisie, maar begon dan ook pas deze maand met het uitzenden van een eigen commercial.

Meeste televisiereclames van het Holland Casino Online

Het Holland Casino Online is sinds de legalisering het vaakste op de televisie langskomen. Het staatscasino noteerde een totaal van 8605 gokreclames, gevolgd door BetCity.nl met 5216 commercials. Er werden in totaal 30.592 gokreclames uitgezonden in de afgelopen vijf maanden.

Uitgaves reclamecampagnes kansspelaanbieders

De legale kansspelaanbieders zijn nog altijd zeer actief op het gebied van media-uitingen. De online casino’s en bookmakers waren ook te zien op abri’s en aanwezig op de radio. Daarnaast kozen de kansspelaanbieders massaal voor online reclames. Het gokbedrijf Kansino gaf in de afgelopen maand een bedrag van 2,16 miljoen euro uit, terwijl BetCity.nl een bedrag van 2,13 miljoen euro uitgaf. Bekijk hieronder hoeveel de kansspelaanbieders uitgaven aan media-uitingen in de maand februari.

Kansino: 2,16 miljoen euro
BetCity.nl: 2,13 miljoen euro
TOTO: 1,8 miljoen euro
Fair Play Casino: 1,57 miljoen euro
Holland Casino Online: 1,47 miljoen euro
Tombola: 617.938 euro
Bet365: 589.963 euro
Jack’s Casino & Sports: 151.865 euro
LiveScore Bet: 27.749 euro
Bingoal: 5950 euro
GGPoker: 687 euro

Rolmodellen worden verboden

De overdaad aan gokreclames heeft voor de nodige weerstand gezorgd. De landelijke politiek heeft onlangs dan ook besloten om een reclameverbod te gaan instellen voor kansspelaanbieders. Halverwege 2022 worden de rolmodellen al verboden in de reclame-uitingen van de gokbedrijven.

“Door de overvloedige reclames en het brede ongerichte bereik ervan zie ik die waarborgen in gevaar komen. Weliswaar zijn daar nog geen harde cijfers van – dat is vijf maanden na de marktopening ook nog niet te verwachten – wel zijn er duidelijke signalen afgegeven door onder andere verslavingszorg en (ex)verslaafden die moeite hebben met de grote hoeveelheid ongerichte reclame”, aldus Franc Weerwind, Minister voor Rechtsbescherming.

Delen:
LiveScore Bet na 5 maanden live gegaan in Nederland
< Vorig artikel
LiveScore Bet na 5 maanden live gegaan in Nederland
Volgend artikel >
Formule 1 mogelijk naar Las Vegas in 2023
Formule 1 mogelijk naar Las Vegas in 2023