Een invloedrijke groep parlementsleden dringt er bij de Premier League en andere sportorganisaties op aan om het aantal gokadvertenties in stadions terug te dringen. De Commissie Cultuur, Media en Sport (CMS) stelt in een nieuw rapport dat deze stap noodzakelijk is om kinderen te beschermen tegen de blootstelling aan logo’s van gokbedrijven.
Tijdens het seizoen van 2022-2023 hadden in totaal acht Premier League voetbalclubs een gokbedrijf als hoofdsponsor. De deals die hiervoor gesloten zijn hebben naar schatting ene waarde van £ 60 miljoen (bijna € 70 miljoen) per jaar. In april 2023 is er een overeenkomst gesloten waarbij gokbedrijven aan het einde van seizoen 2025-2026 geen reclame meer mogen maken op de voorkant van wedstrijdshirts.
Er wordt verwacht dat het niet enorm veel zal bijdragen aan het verminderen van het volume aan gokadvertenties tijdens voetbalwedstrijden. Dit komt doordat er nog altijd reclame gemaakt mag worden op de mouwen van het shirt en er veel LED-borden getoond mogen worden.
Het rapport haalt een recent onderzoek aan waaruit bleek dat gokreclame op de voorkant van het shirt slechts 7% uitmaakte van alle gokadvertenties die zichtbaar waren tijdens tien uitgezonden wedstrijden. Bovendien bleek dat tijdens zes wedstrijden in het openingsweekend van het seizoen bijna 7000 promotionele berichten over gokken werden waargenomen.
De parlementsleden dringen aan op een nieuwe gedragscode voor goksponsoring in de sport die de reclames in stadions vermindert en een grotere focus legt op veiligere gokboodschappen. Ze betreuren herhaalde vertragingen in de publicatie van deze code en eisen dat de relevante sportorganisaties deze zonder verdere vertraging openbaar maken.
Ook roepen ze de ministers op om een voorzichtiger benadering te volgen dan voorgesteld in het recent gepubliceerde document over gokken. Het bevat strenge beperkingen op het maken van gokreclame. Ze erkennen dat een volledig verbod op gokreclame wellicht niet passend is, maar benadrukken de ruimte voor verdere regulering. De commissie onderstreept ook de noodzaak voor een aparte aanpak voor paarden- en windhondenraces, gezien hun nauwe en langdurige banden met weddenschappen.
Caroline Dinenage, voorzitter van de parlementaire fractie, vertelde dat er meer gedaan moet worden. Volgens haar lijkt het op een bombardement van reclame-branding bij voetbal- en andere sportevenementen. Een woordvoerder van de Premier League zei dat clubs collectief hebben ingestemd met het terugtrekken van sponsoring voor gokken aan de voorkant van de shirt. Dit gebeurde nadat ze uitgebreid hadden overlegd met de competitie en regering. Op dit moment is de Premier League samen met de regering bezig met het bedenken van een nieuwe code voor verantwoorde sponsoring.
“Hoewel de Premier League geen centrale gokgerelateerde partner heeft, houden onze clubs zich aan alle wettelijke en regelgevende vereisten die uit de wet voortvloeien…”
Een woordvoerder van het ministerie van Cultuur, Media en Sport zei: “Het witboek over gokken schetst een evenwichtig en evenredig pakket aan maatregelen, dat meer bescherming biedt aan degenen die het risico lopen schade te ondervinden, terwijl het een minimale impact heeft op de vrijheden van de grote meerderheid van de gokkers… ”
“Er bestaan al robuuste regels om ervoor te zorgen dat gokreclame sociaal verantwoord is, en we ondersteunen het werk dat in de sportsector gaande is om nieuwe normen te ontwikkelen via een sectorbrede praktijkcode.”
Volgens de nieuwe regels mochten voetballers niet verschijnen in gokadvertenties omdat ze tot beroemdheden behoren en zich op jongeren richten.
Een woordvoerder van de Big Step-campagnegroep zei echter: “Gokreclame in onze nationale sport is uit de hand gelopen, waarbij duizenden advertenties voor verslavende producten de geest van kinderen elke wedstrijd infecteren. Achter elke advertentie schuilt de realiteit dat gokken verwoestende gevolgen heeft. schade aan miljoenen gezinnen in Groot-Brittannië.
“Hoewel het toe te juichen is dat deze parlementsleden oproepen tot actie, raken hun aanbevelingen helaas niet de kern van het probleem. Als ze als schadelijk genoeg worden beschouwd om te verminderen, zouden alle advertenties van elk voetbalstadion moeten verdwijnen. Deze regering of de volgende moet alle gokadvertenties en sponsoring in het voetbal beëindigen.”
De parlementsleden wijzen op de beperkte effectiviteit van het ‘fluit-tot-fluit'-verbod op tv-weddenschapsadvertenties tijdens live sport, dat in 2019 door de gokindustrie werd geïntroduceerd. Dit verbod wordt bekritiseerd vanwege het feit dat wedstrijdkijkers, zowel in het stadion als op televisie, nog steeds worden blootgesteld aan veel advertenties en logo's op de perimeterborden en tenues.
In Nederland geldt al een verbod op gokreclame voor rolmodellen in voetbal. Verder worden reclame-uitingen voor gokken bij voetbalclubs beperkt, en in de openbare ruimte is het al verboden om gokreclame te maken. Het besluit Orka (Ongericht reclame kansspelen op afstand) is ook in werking getreden om ervoor te zorgen dat online casino's minder snel gevoelige doelgroepen bereiken met hun gokreclame. Deze maatregelen zijn gericht op het verminderen van de impact van gokreclame op kwetsbare groepen en op het waarborgen van een verantwoorde en beperkte verspreiding van gokadvertenties.