Kaizen en poker, je spel in stapjes verbeteren

1 december 2020

Kaizen en poker

Met lichte verbazing bekeken we het boekje ‘Kaizen of poker’. Kaizen en poker, wat hebben die met elkaar te maken. Onze verbazing kwam echter vooral door een oud-medewerker op de redactie van OnlineCasinoGround. Hij was enthousiast over Kaizen, nadat hij er jaren geleden bij het Japanse autobedrijf Nissan mee werkte. Bij menig overleg bracht hij ‘de techniek’ ter sprake. Toegegeven, we vonden het beslist interessant. Maar een link met gok- en behandigheidsspelletjes hadden we daarbij niet gemaakt.

Kaizen en poker

En toen lag daar ineens dat boekje van Sheree Bykofsky. Je kunt het beslist een pokerboek noemen. Maar niet eentje zoals je dat mogelijk gewend bent. Het is geen 101-boek. Dit boek vertelt niet hoe je poker moet spelen, het geeft geen pokerregels of iets dergelijks. Bykofsky vertelt hoe spelers van elk niveau hun spel op efficiënte wijze kunnen verbeteren.

Die efficiënte wijze is dan de Kaizen-methode. Kaizen, opgebouwd uit ‘Kai’ (verbetering) en ‘Zen’(goed) is Japans voor ‘verbetering ten goede’. De methode stuurt aan op continue verbetering. Nederlandse managers leerden het in de jaren negentig kennen. Het was toen nog een originele mix van een Amerikaanse en Japanse managementmethode. Tegenwoordig heeft elk trainingsbureau er zijn eigen saus overheen gelegd. Maar het basisconcept is overeind gebleven. En dat is ook waar Bykofsky mee werkt.

Kaizen

Uitgangspunt bij Kaizen is verbeteren door het continu herhalen van zes verbeterstappen. Bij bedrijven gebeurt dat dan niet alleen door de directie. Kaizen stimuleert dat iedereen in het bedrijf zijn werkzaamheden blijft verbeteren. Dat kan bijvoorbeeld door het constateren van een probleem, of door het bewust bekijken van de eigen werkzaamheden of het resultaat van die werkzaamheden.

Zoals trainingsbureaus Kaizen vermengden met hun eigen ideeën, zo vertaalden anderen de beginselen van Kaizen naar de huiskamer. Na de eeuwwisseling verschenen boeken over Kaizen en de inrichting van je huis. Maar vooral over hoe Kaizen kan helpen een beter inkomen te verkrijgen, een mooiere baan, sneller succes, een goede relatie. En nu dus hoe je je pokerspel verbetert.

De Kaizen-methode

Bij de Kaizen-methode draait het om zes verbeterstappen die telkens worden herhaald. Een groot probleem wordt daarbij eerst tot kleine subprobleempjes teruggebracht. Daarop pas je dan de zes stappen toe, waarna je bij het volgende subprobleem deze stappen opnieuw doorloopt.

Die zes stappen zijn grofweg:

  1. Definieer het probleem en het doel
  2. Verzamel alle feiten en overige gegevens
  3. Analyseer de feiten en gegevens
  4. Genereer ideeën ter verbetering
  5. Implementeer een verbetering
  6. Evalueer (controleer) de verbetering

Het gaat te ver hier de verdere werkwijze helemaal uit te leggen.

Kaizen en poker om je spel te verbeteren

Kaizen is dus een methode voor voortdurende verbetering. Die kun je in principe overal op toepassen. En je kunt er een systeem van constant leren in ontdekken, van verwerven van terugkoppeling (feedback) en het daarop reageren. En een belangrijk onderdeel is uiteindelijk ook de beloning na een succesvolle implementatie. Daarna begint de cyclus van zes stappen opnieuw, opdat het proces van verbetering blijft doorgaan.

Bij Kaizen en poker is de beloning van verbetering dat het je winstkansen vergroot. Met het boek ‘Kaizen of Poker’ van Sheree Bykofsky leer je het pokeren meer als een geheel te zien. Hierin verschilt het van andere pokerboeken, die zich vrijwel altijd richten op specifieke onderdelen van het spel.

Nakaarten

Oneerbiedig gezegd past Bykofsky Kaizen toe in de vorm van ‘nakaarten’. Na het spelen evalueer je het spel en kijkt waar je zou kunnen verbeteren. Ze wijst daarbij op allerlei dingen waar je op kunt letten. Dit onderdeel neemt bijna driekwart van het boek in beslag. Bykofsky gebruikt daarbij veel checklisten met enige uitleg, tips voor tijdens poker en losse opmerkingen.

Met de checklisten stel je vragen aan het spel van de ander en aan je eigen spel. Vragen als ‘onder- of overschatte ik de tegenstander?’, ‘blufte ik effectief?’ en ‘herkende ik de sterke speler? Etc. Een confronterende vraag is deze ‘speel jij altijd je beste spel? Beantwoord je de vraag met ‘ja’, dan hoef je van Bykofsky niet verder te lezen. Lastiger is de vraag ‘pas je te vaak?’, want hoeveel is te vaak. Vanzelfsprekend volgt daar ook enige uitleg.

Die uitleg is toegankelijk geschreven, in alledaagse bewoordingen en soms zelfs humoristisch. En waarschijnlijk zelfs voor mensen die de Engelse taal minder goed beheersen, heel goed te volgen.

Bruikbaar

Het tweede onderdeel van het boek beslaat ongeveer een vierde deel. Daarin lijkt het iets meer op een gewoon pokerboek met strategieën. Wie Kaizen en poker serieus oppakt leert praktische zaken en krijgt meer inzicht. Veel van de aangehaalde voorbeelden en besproken concepten zijn ook te gebruiken op andere terreinen. Het gehele boek is bruikbaar voor pokeraars en anderen.

Naast pokeren, zou je het dus ook kunnen gebruiken om je relatie te verbeteren, een betere baan te vinden of je huidige situatie (nog) leuker te maken. En natuurlijk kun je, in plaats van naar je pokerspel, met dit boek ook kijken naar jouw spelletjes roulette en zelfs je vaardigheid aan de slot machine.

Aanvullende informatie

Japanners leggen de oorsprong van Kaizen bij Sakichi Toyoda, de oprichter van Toyota. Hij zou rond 1930 de aanzet hebben gegeven tot creatief denken en out-of-the-box denken. Amerikanen vertellen het liefst dat hun werktuigbouwkundige en statisticus Walter Shewhart aan de wieg stond van Kaizen. Shewart ontwikkelde de Plan-Do-Check-Act cyclus (PDCA). Zijn leerling William Edwards Deming pakte het op en bracht het kort na de Tweede Wereldoorlog naar Japan.

Deming was ervan overtuigd dat problemen en fouten in een bedrijf, maar ook in de samenleving, voor meer dan 85% ontstaan door managers en andere leidinggevenden. Die hebben te weinig oog voor details. Details die wel worden gezien door medewerkers.

Deze overtuiging van Deming sloot nauw aan bij de ideeën die leefden bij Toyota. Zij hadden inmiddels een systeem ontwikkelt, het Toyota Productie Systeem op naam van ingenieur Taiichi Ohno, ter verbetering van hun productieproces. Daarbij hielpen kleine en grote verbeteringen, bedacht en uitgevoerd door medewerkers, bij het gehele bedrijfsproces.

William Edwards Deming en Taiichi Ohno richtten zich dus beiden op verbetering ten goede. En zoals we konden lezen is dat in het Japans Kaizen.

Delen:
Opmerkelijke casino’s: Indiase casino boot
< Vorig artikel
Opmerkelijke casino’s: Indiase casino boot
Volgend artikel >
Geluid in gokkasten wordt volwassen
Geluid in gokkasten wordt volwassen