Sportclubs en online casino’s betreuren sponsorverbod

Calendar 7 januari 2025
Laatst bijgewerkt: 4 maanden geleden

Op 1 juli 2025 wordt sportsponsoring voor online casino’s verboden. De namen van legale kansspel aanbieders zullen uit de Nederlandse voetbalstadions verdwijnen en ook de logo’s van casino’s en bookmakers zullen van wielertruitjes en overige sportshirts gaan verdwijnen.

De Nederlandse voetballerij wordt het hardst getroffen door de maatregelen. 33 van de 34 profclubs hebben een contract getekend met een gokbedrijf. Alleen Roda JC is vanwege morele overwegingen nooit in zee gegaan met een online casino of bookmaker.

De schade voor de profclubs door het sponsorverbod wordt geschat op zo’n € 70 miljoen per seizoen. De Eredivisie CV becijfert dat de clubs 40 miljoen euro aan directe inkomsten mislopen, terwijl er aan indirecte inkomsten – zoals advertenties bij mediapartners – nog zo’n € 30 miljoen afgeschreven moet worden.

Hoe kleiner de club, hoe groter de impact

Hoewel de grootste voetbalclubs natuurlijk het meest interessant zijn online gokbedrijven om mee in zee te gaan, wordt de pijn van het verbod op gok sponsoring vooral door de kleinere clubs gevoeld. Clubs uit het rechterrijtje van de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie hebben sponsorovereenkomsten gesloten met bookmakers en online casino’s die ze niet met andere bedrijven kunnen sluiten. Waar Ajax, Feyenoord en PSV het vertrek van hun betting partner vervelend vinden, kan het voor clubs als FC Eindhoven, Telstar en Helmond Sport het verschil zijn tussen wel of niet een extra speler halen om de play-offs te halen.

Andere sporten in grote problemen

Ook voor andere sporten voelt het sponsorverbod als een hard gelag. Dat wielerploeg Visma | Lease a Bike na 1 juli 2025 rondrijdt zonder gok sponsor op het shirt heeft op het voortbestaan van dat team veel minder impact dan dat het verbod heeft op het topsportprogramma Dart Kings of de Eredivisie volleybal. Gokbedrijven hebben simpelweg grotere marketingbudgetten tot hun beschikking.

De spuigaten uit

Het sponsorverbod is onderdeel van het Besluit ORKA – Ongerichte Reclame Kansspelen op Afstand – en is een gevolg van de wildgroei aan reclame die ons als consument overspoelde in de periode nadat online gokken in 2021 gelegaliseerd werd.

Één van de aanjagers van reclamebeperking en zodoende dit sponsorverbod is SP’er Michiel van Nispen. Het kamerlid vindt dat er niet geluisterd is naar de waarschuwingen over het aantal reclames en dat de exposure voor online casino de spuigaten uit is gelopen. Van Nispen vindt het “vervelend” voor sportclubs dat de sponsor portefeuille kleiner wordt, maar heeft het altijd als een onwenselijke situatie gezien dat sport afhankelijk is van de opbrengst van kansspelen.

Wispelturig beleid

Sportclubs en sportbonden hebben in de afgelopen periode geprobeerd om het verbod tegen te houden. Zij verwijten de overheid wispelturig beleid. De sportsector vindt dat zij geen kans hebben gehad om een plan te maken dat inkomsten garandeert, maar de reclame aan banden legt. Zo werd het verbod op sponsoring afgekondigd voor het moment dat de Nederlandse betaald voetbalclubs een plan konden presenteren waarbij er al verregaande beperkingen in sponsorproposities waren opgenomen.

Verantwoorde promotie

Dat gevoel leeft ook bij de sponsoren zelf. De online goksites zien een grote bron van exposure wegvallen en denken dat het sponsorverbod niet per se noodzakelijk is. ,,We proberen altijd zo goed mogelijk mee te doen en zelfs voorop te lopen als het gaat om verantwoord gokken”, zegt Robert Schouten, de CEO van online casino Betnation. ,,Hier houden we uiteraard ook rekening mee in ons reclamebeleid.” Betnation is tot 30 juni 2025 als shirtsponsor van voetbalclub Go Ahead Eagles.

,, Als het aan ons ligt had dit ook met sportsponsoring gekund. We vinden het dan ook jammer dat sportsponsoring niet meer mag na juli 2025, mede ook omdat dit alleen landelijk gereguleerd is. Na 1 juli komen er op televisie bij wedstrijden in de Champions League, bij Formule 1 Grand Prix en ook bij het wielrennen gewoon namen van legale en soms zelfs in Nederland illegale casino’s prominent voorbij.”

Toekomstige mogelijkheden

De kans dat de aanbieders van online kansspelen in de toekomst exposure kunnen verkrijgen via sport lijkt nihil. Schouten kijkt dan ook al verder naar andere mogelijkheden. ,, Het past ons niet om hier te lang bij stil te staan. We zullen ons ook hier gewoon op aanpassen en steken onze energie in onderdelen waar we wel invloed op hebben. We zullen er alles aan doen om de fijne contacten met Go Ahead Eagles in de toekomst te behouden. We vinden het erg jammer dat onze samenwerking met de club door de regelgeving gedwongen ten einde loopt. De afgelopen twee jaar hebben we heel fijn samengewerkt met deze prachtige volksclub. Voor ons was het vooral een eer en een kroon op het harde werk om onze naam op zo’n mooi shirt te zien staan.”

hans-van-brunschot-foto Hans van Brunschot

Ik ken me het gevoel van zowel de sportclubs als van online casino’s als Betnation wel voorstellen. Waar een verbod op ongerichte reclame in het straatbeeld en op radio en televisie daadwerkelijk impact heeft op de hoeveel contactmomenten tussen consument en casino, geldt dat voor sportsponsoring een stuk minder. Op televisie en bij internationale evenementen zal er nog voldoende goksponsoring te zien zijn die consumenten wijst op het bestaan van het (illegale) aanbod. Dit voelt voor mij opnieuw als een maatregel die weleens heel hard terug zou kunnen komen op het bord van de beleidsmakers.

hans-van-brunschot-foto Hans van Brunschot

Leadfoto via PRO SHOTS / Erik Pasman

Hans van Brunschot - ook wel bekend als Brunsie - is een allround kenner van de legale online kansspelmarkt. Zijn expertise omvat naast sportweddenschappen, bingo en legale Nederlandse casino’s ook de ontwikkelingen op politiek en juridisch vlak. Voor OnlineCasinoGround reviewt hij online casino’s, sportsbooks en nieuwe spellen inhoudelijk, duidt hij ontwikkelingen in nieuwsberichten en achtergrondartikelen en heeft hij altijd wel een tip beschikbaar voor een winnende weddenschap.

Stakelogic brengt met Cherry Bomber een vrolijk en zomers spel op de markt
< Vorig artikel
Stakelogic brengt met Cherry Bomber een vrolijk en zomers spel op de markt
Volgend artikel >
Nieuwe live roulette in het spelaanbod van ComeOn! Casino
Nieuwe live roulette in het spelaanbod van ComeOn! Casino