Stichting Reclame Code wijst klacht tegen Kansino af

Calendar14 februari 2022

reclame op tv

Kansino heeft de laatste maanden veel gok reclames op televisie uitgezonden. Het gokbedrijf maakt wellicht geen gebruik van bekende Nederlanders, maar kwam toch even onder de aandacht van de Stichting Reclame Code. Een speler zou een klacht hebben ingediend met de betrekking tot de recente commercial. In de reclame worden vijf personen getoond die een gokje wagen op een smartphone, computer of een tablet. Een viertal personen valt in de prijzen, wat zou suggereren dat 80% van de deelnemers wint. Opvallend genoeg maakt de verliezende speler wel deel uit van een prijswinnende familie, aangezien de vrouw wel een prijs wint op het online slot Fire Joker.

Misleidende reclame van Kansino

De klacht die bij de Stichting Reclame Code binnenkwam zou suggereren dat het om een misleidende reclame gaat. De commercial wekt de indruk dat een speler een aanzienlijke kans heeft op een grote prijs. Het feit dat slechts één van de personen geen prijs wint, dat zou een vertekent beeld geven van de wereldwijd. In de klacht valt dan ook te lezen dat de reclame schadelijk zou zijn voor consumenten in het algemeen, maar ook voor mensen met een gokverslaving.

Humoristische toon

Het Kansino mocht zich verweren bij de Stichting Reclame Code en sprak dan ook over een humoristische toon. “In de commercial wordt niets gezegd of gesuggereerd over een winstkans. Voor zowel de gemiddelde consument toch een bewering over een winstkans uit de commercial zou afleiden, is gelet op de humoristische en absurdistische toon en inhoud van de commercial duidelijk dat het niet bedoeld is om serieus inzicht te geven in de winstkans.”

Klacht afgewezen

De klacht werd afgewezen door de Reclame Code Commissie. Er zou volgend de commissie dan ook geen serieuze weergave worden gegeven over de eventuele winstkansen in het online casino. “Deze klacht kan niet slagen. De gemiddelde consument zal begrijpen dat de uiting slechts is bedoeld om op een ludieke manier de aandacht te vestigen op de online kansspelen van adverteerder, zonder dat hierbij een serieus te nemen beeld wordt gegeven van de winkansen, hetgeen ook blijkt uit de explosie van confetti uit de apparaten waarmee wordt gespeeld”, aldus de voorzitter.

Er werden onlangs ook klachten ingediend met betrekking tot de televisiereclames van de TOTO en het Holland Casino. Beide klachten werden eveneens opzijgeschoven door de commissie.

Zeg je sportwedden en iGaming, dan zeg je Maarten. Als heuse voetbalfan – AZ Alkmaar is zijn club – verdiepte hij zich de afgelopen 12 jaar in alles wat met online sportwedden en iGaming te maken heeft. Maarten kent alle bookmakers bij naam en speelt elke week de nieuwste casinospellen. Niet alleen het spelen van spellen heeft zijn interesse: erover schrijven vindt hij net zo leuk. Al ruim zes jaar schrijft Maarten dan ook dagelijks meerdere nieuwsartikelen en reviews over iGaming gerelateerde onderwerpen voor Onlinecasinoground.nl.

Delen:
Succesvolle reclames van Nederlandse online casino's
< Vorig artikel
Succesvolle reclames van Nederlandse online casino's
Volgend artikel >
LiveScoreBet stelt livegang wederom uit
LiveScoreBet stelt livegang wederom uit