Gokbedrijven niet meer toegestaan op shirts

Calendar 8 september 2022
Laatst bijgewerkt: 3 jaar geleden

Gokbedrijven niet meer toegestaan op shirtsGokbedrijven mogen vanaf 2025 niet meer op shirts staan als hoofdsponsor of naamgever van het stadion. Wél blijft het toegestaan om advertenties te vertonen op de boarding of bij de backdrop- ofwel achtergrond banner- bij interviews. Dat is het tegenvoorstel dat de KNVB, Eredivisie en Eerste Divisie verkondigen naar aanleiding van het verbod op sponsoring door casino’s en wedkantoren. Dit plan werd afgelopen vrijdag bekend.

Begin juli volgde een grote teleurstelling voor clubs. Het kabinet kondigde immers een verbod op sponsoring aan van 2025. Nadat de markt zich pas vorig jaar oktober openstelde, sloten talloze eredivisieclubs deals met bedrijven zoals Unibet, TOTO en BetCity.nl. Een inkomstenbron die in het buitenlandse voetballandschap allang omarmd is en waar ruimschoots van geprofiteerd word. Net nu de Nederlandse voetbalclubs dachten met hun neus in de boter te vallen, steekt het kabinet daar een stokje voor.

Door deze beslissing lopen de clubs echter miljoenen mis, vandaar dat ze het hier niet bij willen laten. Samen kondigden zij een sectorplan aan, die inmiddels dus af is. Veranderingen zijn dat onder andere gokbedrijven niet meer te lezen zijn op de borst en de mouw, niet meer de naamgever van een stadion zullen zijn en er mogen geen activatiecampagnes meer worden gelanceerd.

Het komt erg in de buurt van zelfregulering. In plaats van actief reclame maken voor de gokbedrijven, laten ze dat nu veelal over aan de bedrijven zelf op een beperkt aantal plekken zoals de boarding- overigens niet eens meer de gehele wedstrijd lang- langs het veld en de backdrops bij de interviews naderhand. Op deze manier willen de betaalde voetbalclubs toch nog een deel van de inkomsten uit deze nieuwe sector veiligstellen. Tevens kunnen legale aanbieders van kansspelen zich op deze manier onderscheiden ten opzichte van andere illegale gokbedrijven.

Ronald heeft zich na zijn HBO studie gespecialiseerd in de zoekresultaten van Google en dan met name het SEO onderdeel. Hij is al meer dan 15 jaar actief als SEO specialist en heeft zich de afgelopen jaren verdiept in de SEO wereld van de online casino industrie. Ronald houdt de trends en ontwikkelingen bij voor onderwerpen die populair zijn in de kansspelwereld.

Google zorgelijk over nieuwe regelgeving: ‘Risicogroepen uitsluiten niet mogelijk’
< Vorig artikel
Google zorgelijk over nieuwe regelgeving: ‘Risicogroepen uitsluiten niet mogelijk’
Volgend artikel >
BetCity.nl pakt uit met start Europese campagnes Feyenoord en PSV
BetCity.nl pakt uit met start Europese campagnes Feyenoord en PSV

Laat een reactie achter