iGaming, een geschiedenis

een iGaming geschiedenis

We praten en schrijven over iGaming. Maar in de dagelijks leven mensen er soms toch verschillende ideeën bij te hebben. Die scharen bijvoorbeeld een adventure game onder iGaming. Daarom hier een wat uitgebreider verhaal over iGaming en een iGaming geschiedenis.

iGaming, een definitie

In een eerder artikel schreven we als definitie: iGaming is online spelen op de uitkomst van een spel, sportwedstrijd of spelen van een videospel. Dat blijkt te verwarrend, te omvangrijk en enigszins onjuist. Spelen van een videospel hoort niet bij iGaming.

iGaming is elke vorm van online spelen op de uitkomst van een spel, wedstrijd of onderdeel van een spel.

Een adventure game hoort er dus niet bij. Maar zo’n spel kan wel onderdelen hebben die bij iGaming horen, bijvoorbeeld als het de beruchte lootboxen heeft. Verder kun je bij iGaming aan alle online gokspellen denken, zoals roulette, poker en dergelijke. En tenslotte natuurlijk weddenschappen die een speler online regelt. Dat zijn dan niet alleen sportweddenschappen, het kunnen andere weddenschappen zijn.

iGaming, een geschiedenis

Bij het schrijven van over geschiedenis moeten keuzes worden gemaakt. Het is namelijk vrijwel altijd onmogelijk een duidelijke scheidslijn te trekken bij gebeurtenissen en andere grootheden. Daarom spreken historici steeds vaker van ‘een’ geschiedenis dan van ‘de’ geschiedenis.

10 november 1994

Op 10 november 1994 werd in Antigua en Barbuda een vrije handelswet aangenomen. Hierin was onder andere opgenomen hoe vergunningen kunnen worden verleend aan online casino’s. Maar er waren nog geen exploitanten.

In hetzelfde jaar werd Microgaming opgericht op het eiland Man, een Brits eiland tussen Engeland en Ierland in de Ierse Zee. Microgaming ging zich bezig houden met het ontwikkelen van online spelsoftware. Er kwamen enkele online casino’s die nog niet met echt geld werkten.

7 oktober 1995

Volgens sommigen begon iGaming, in een geschiedenis van gokken, op zaterdag 7 oktober 1995 in een café in Vaduz, Liechtenstein. Toen kocht de toenmalige premier van Lichtenstein een lot van Interlotto. Begin van dat jaar brainstormden enkele medewerkers van een Britse softwarebouwer. Ze kwamen op het idee van een internetloterij.

Ze werkten het uit en vonden de regering van Liechtenstein bereid hen een vergunning te geven. Er werd een stichting met een goed doel opgericht, de International Lottery Liechtenstein Foundation (ILLF). Het was een online krasloterij, waarvan de nummers werden getrokken Olympisch bobsleeër Caroline Burdet.

1995

In dat jaar beginnen de Canadese broers Andrew en Mark Rivkin het softwarebedrijf Cryptologic. Ze gaan online spellen maken. Maar ze zijn vooral belangrijk voor iGaming omdat ze zich specialiseerden in geldtransactie op internet. Daarmee openden ze de kansen voor de online gokindustrie, doordat die gebruik konden gaan maken van een platform met betalingen.

Er waren eerder wel al online geldtransacties mogelijk. Maar met het systeem van Cryptologic kon het veiliger en sneller, en dat was belangrijk bij casino spellen.

Juni 1996

Een tweede stap in een geschiedenis van iGaming werd gezet in juni 1996. In die maand werd de Kahnawake Gaming Commission opgericht. Het was de eerste autoriteit in de wereld die online kansspelen ging reguleren. Daarbij ging het in het begin om de online casino’s en sites met online weddenschappen in het territorium van de Mohawk, een inheemse bevolking van Canada.

De regels van de commissie vallen onder de Canadese wetgeving, waaronder de inheemse wetten. In 2022 heeft de KGC ongeveer 50 vergunningen uitgegeven aan casino-eigenaren die tezamen ruim 250 online goksites exploiteren.

Eind 1996

Dankzij onder andere de regelgeving in Antigua/Barbuda en van de KGC, de online software van Micrologic en de mogelijkheid van online geldtransacties van Cryptologic waren er eind 1996 vijftien online casino’s actief.

1997, eerst online poker

Eind 1997 begon Poker Planet in de testfase van hun online pokerspel met het opbouwen van een bestand op met spelers. Op 1 januari 1998 bracht het bedrijf het spelletjes Texas Hold’em uit. Een snel groeiende groep speelde het spel langdurig. Een kleine twee maanden later waren er al spelers die vanuit hun eigen huis nachten doorspeelden.

Begin 1999

Begin 1999 publiceerde het Amerikaanse bureau voor marktonderzoek Frost & Sullivan een rapport. Het had berekend dat de inkomsten uit online gokken (iGaming) in 1998 al meer dan 800 miljoen dollar bedroegen.

Een jaar later gingen die inkomsten al over de 2 miljard dollar en schatte men het aantal online spelers wereldwijd op 8 miljoen. Enkele analisten durfden in 2000 de voorspelling aan dat de inkomsten uit iGaming in 2023 ruim 70 miljard dollar zouden zijn.

2000

Die analisten konden niet weten wat er nog allemaal voor technologische en andere ontwikkelingen zouden gaan komen. Vanaf 2000 begonnen eerst diverse landen naar hun gokwetgeving te kijken. Bestaande wetten werden aangepast en/of uitgebreid met een paragraaf online gokken. Sommige landen verboden online gokken, andere lieten het toe met allemaal hun eigen regels.

Juni 2000

In augustus 1999 schreven Andrew Black en Edward Wray zich in bij de Kamer van Koophandel. Een klein jaar later richtten ze wedbureau Betfair officieel op. Ze boden weddenschappen aan over een peer-to-peersysteem, een netwerk van gelijkwaardige computers.

Het idee was daarbij weddenschappen weg te halen bij de traditionele bookmakers. Gokkers konden, vooralsnog in theorie, zelf hun weddenschappen en kansen bepalen. Twee jaar na de start kwam het bedrijf met live weddenschappen.

2003

Vanaf 2003 werden steeds meer testbureaus opgericht. Ze zorgden geleidelijk dat alle online casino’s op professionele manier gingen werken. Afhankelijk van de verdere, landelijk ingegeven, omschrijvingen controleerden de bureaus ook de legaliteit van de online casino’s.

Een van de meest gerenommeerde bureaus op dit gebied is het in 2003 opgerichte eCommerce Online Gaming Regulation and Assurance (eCOGRA) in Londen. Het werkt onder andere ook in Nederland. Veel landen hebben ook eigen testbureaus en/of brengen controlerend werk onder bij hun gokautoriteit.

9 januari 2007

We kunnen nog veel meer stappen laten zien in een geschiedenis van iGaming. Volgens sommigen mag echter de introductie van de iPhone niet ontbreken. We wagen ons niet aan de discussie of het de eerste smartphone was. Volgens sommige historici was dat namelijk niet een iPhone of Samsung, maar de IBM Simon Personal Communicator (SPC) uit 1994.

Maar de iPhone was wel een revolutie op het gebied van mobiliteit en telefoons. En met de huidige wetenschap dat de huidige iGaming voor ruim 50% plaatsvindt op mobiele telefoons, verdient de smartphone beslist een plekje in de geschiedenis van online gokken.

Een geschiedenis van iGaming

Zoals gezegd kun je bij geschiedenis eigenlijk alleen spreken van ‘een’ geschiedenis. Er zijn bijvoorbeeld historici die bij de iGaming beginnen met de introductie van Netscape Navigator, de eerste wijdverbreide internet browser. Kort na de introductie in 1994 kwam Microsoft uit met Windows 95. Mensen konden daarop spelletjes doen en wellicht al via internet.

Maar het is maar net waar je de scheidslijn trekt. Die hoeft niet per se in data getrokken te worden. Het kunnen ook technieken zijn of zelfs één spel. Zo kun je bijvoorbeeld alleen naar roulette of poker kijken in een geschiedenis van hun online spelmogelijkheden.

Aanvullende informatie

  • Een verslag van Robert Wood over een geschiedenis van internet gokken (pdf)
  • De eerste wet rond iGaming, die van Antigua en Barbuda (pdf)
  • Geschiedenis is leuk. Maar wat brengt de toekomst van iGaming?
    • De verwachting is dat mobiele telefoons nog meer gebruikt gaan worden voor iGaming. Landen verschillen wel enorm in de toepassingen, soms ook bepaalt door wetgeving. In de Verenigde Staten en Canada zijn sportweddenschappen favoriet. In andere landen kunnen specifieke online casinospellen het meest populair zijn. De algemene verwachting is dat wereldwijd vooral sportweddenschappen in populariteit zal toenemen.
  • In de meeste Westerse landen is iGaming gelegaliseerd. Dat betekent in de meeste gevallen dat online casino’s een vergunning kunnen aanvragen bij de nationale gokautoriteit. Casino’s zonder vergunning zijn dan dus illegaal.

Rene duikt het liefst compleet in een onderwerp. Dat doet hij vanuit een brede interesse en grote nieuwsgierigheid in verschillende onderwerpen. Hij legt hij het liefst onderzoeken naast elkaar over gokproblemen. Zo puzzelt Rene op een wiskundige strategie en schrijft dit uit tot een helder verhaal. Rene verbindt graag iGaming met andere thema’s waarmee OnlineCasinoGround zich onderscheidt.

Delen:
Dankzij de kaartspelen
< Vorig artikel
Dankzij de kaartspelen
Volgend artikel >
Doen de inzetlimieten bij online casino's hun werk?
Doen de inzetlimieten bij online casino's hun werk?

Laat een reactie achter