BetCity.nl en Kansino besteedden het meeste geld aan gokreclames

Calendar30 juni 2022

De online kansspelmarkt opende begin oktober 2021 zijn deuren en sindsdien zijn de legale aanbieders zeer actief op het gebied van marketing. Het onderzoeksbureau Nielsen kwam met bijzondere statistieken naar buiten. Een onderzoek heeft uitgewezen dat BetCity.nl net geen 19 miljoen euro heeft uitgegeven aan gokreclames, terwijl Kansino op de voet volgt met ongeveer 18 miljoen euro.

TOTO en Holland Casino Online schakelen terug

De markt opende vorig jaar oktober en de kansspelaanbieders besloten direct een groot aantal gokreclames uit te gaan zenden. Het doel van de reclames was om direct een groot marktaandeel te vergaren. Dat zorgde voor een overdaad aan gokreclames op de televisie en in bushokjes. Het Holland Casino Online en de TOTO gaven in de eerste maand verreweg het meeste geld uit aan promoties. De TOTO kocht voor ruim vier miljoen euro aan reclames in, terwijl het Holland Casino Online een bedrag van 3,7 miljoen euro uitgaf in de maand oktober. Een maand later was het opnieuw raak en gaven de twee kansspelaanbieders opnieuw het meeste geld uit.

De enorme hoeveelheid aan gokreclames zorgde voor veel weerstand en mediadruk. Zelfs de politiek ging zich met de kwestie bemoeien. Vandaar ook dat de TOTO en het Holland Casino Online besloten om minder gokreclames uit te zenden. Dat was echter niet het geval voor de andere legale online casino's. BetCity.nl en Kansino besloten juist om meer geld uit te geven.

BetCity.nl (18,9 miljoen euro) en Kansino (17,9 miljoen euro) besteedde het meeste geld aan reclames. De TOTO en het Holland Casino Online gaven beide rond de 14 miljoen euro uit. Het Fair Play Casino Online en Tombola gaven beide circa 10 miljoen euro uit aan gokreclames.

BetCity.nl geeft 18,9 miljoen euro uit

BetCity.nl wist zichzelf op de kaart te zetten met 75.666 gokreclames en dat aantal is nog altijd stijgende. BetCity.nl kiest opmerkelijk genoeg voor dure reclames, bijvoorbeeld in reclameblokken tijdens populaire televisieprogramma’s. Onlangs lanceerde het casino een nieuwe reclame zonder rolmodellen, maar met verwijzingen naar de vorige reclame. BetCity.nl besteedde 18.975.550 euro aan gokreclames. Dat heeft zo zijn effect gehad, want onlangs werd het gokbedrijf voor minimaal 300 miljoen euro verkocht aan Entain. In de maand april gaf BetCity.nl een bedrag van 3,5 miljoen euro uit aan gokreclames. Er werd ook een korte tijd reclame gemaakt in de bekende week en maandbladen, maar dat bleek geen succes.

Kansino geeft net geen 18 miljoen euro uit

Kansino was ook één van de eerste legale kansspelaanbieders in Nederland. In tegenstelling tot BetCity.nl richt het bedrijf zich uitsluitend op casino spellen. Kansino gaf 17.934.291 euro uit aan gokreclames en de reclame verscheen 334.979 keer op de televisie en online. In de eerste maanden gaf Kansino nog relatief weinig geld uit aan reclames, tenminste in vergelijking met de concurrentie. Begin 2022 kwam daar verandering in, aangezien in de eerste maand van het jaar rond de 3,5 miljoen euro werd uitgegeven. Daarnaast werd er veel uitgegeven aan buitenreclames, bijvoorbeeld in bushokjes. In de maand maart was Kansino ook duidelijk aanwezig op de radio. Kansino maakte kortgeleden ook bekend de nieuwe hoofdsponsor te zijn van de voetbalclub AZ.

Zeg je sportwedden en iGaming, dan zeg je Maarten. Als heuse voetbalfan – AZ Alkmaar is zijn club – verdiepte hij zich de afgelopen 12 jaar in alles wat met online sportwedden en iGaming te maken heeft. Maarten kent alle bookmakers bij naam en speelt elke week de nieuwste casinospellen. Niet alleen het spelen van spellen heeft zijn interesse: erover schrijven vindt hij net zo leuk. Al ruim zes jaar schrijft Maarten dan ook dagelijks meerdere nieuwsartikelen en reviews over iGaming gerelateerde onderwerpen voor Onlinecasinoground.nl.

Delen:
Free-bets staan op de tocht in Groot-Brittannië
< Vorig artikel
Free-bets staan op de tocht in Groot-Brittannië
Volgend artikel >
Rolmodellen in gokreclames zijn verleden tijd
Rolmodellen in gokreclames zijn verleden tijd

Laat een reactie achter