CRUKS – het register voor spelers die beter niet meer online kunnen gokken – is niet bekend bij negen op tien online casino spelers. Dat is de – enigszins schokkende – uitkomst van een onderzoek dat bureau Ipsos I&O uitvoerde in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum.
Niet alleen CRUKS blijkt niet bekend bij de Nederlandse gokkers. Ook de naam van organisaties zoals Loket Kansspel en AGOG laten weinig belletjes rinkelen. 79% van de ondervraagden gaf aan nog nooit van Loket Kansspel gehoord te hebben. In het geval van AGOG bedraagt dat percentage maar liefst 93%.
Het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Datacentrum wilde graag meer informatie over het perspectief van de Nederlandse spelers op de legale online kansspelmarkt. Daarop zette dit centrum Bureau Ipsos I&O aan het werk.
Centraal in het onderzoek stonden vragen rondom de ervaringen en de behoeften van spelers op het gebied van kansspelen. Aan het onderzoek deden 3.667 Nederlanders mee. Zij zijn allemaal ouder dan 18 jaar. Het onderzoek werd afgenomen in de vorm van een online vragenlijst.
Een van de vele uitkomsten van het onderzoek was dat de naamsbekendheid van hulporganisaties waar spelers terecht kunnen met beginnende of verder gevorderde kansspelproblematiek danig te wensen overlaat. 90% van de actieve gokkers was niet bekend met het CRUKS.
,,Ik vind het echt ronduit schokkend dat de naamsbekendheid van hulpverleners bij kansspelproblematiek zo laag is onder spelers. Natuurlijk heeft lang niet iedere speler problemen met gokken, maar de naam van het CRUKS of Loket Kansspel staat bij zoveel online casino’s op de website, dat ik had gedacht dat deze bekend zouden zijn.”
Om de naamsbekendheid van het CRUKS te vergroten volgt er aan het eind van 2024 en het begin van 2025 een nieuwe marketingcampagne. De Kansspelautoriteit heeft hiervoor een budget van €250.000 vrijgemaakt.
De opvallend lage naamsbekendheid van hulpverlenende instanties waren niet de enige opvallende conclusies die Ipsos I&O op basis van hun onderzoek kon trekken.
Zo blijkt dat 8% van alle Nederlanders in de afgelopen twaalf maanden deelnam aan een kansspel. Dat wil niet zeggen dat al deze mensen een online casino bezochten. Ook deelname aan een loterij telt mee. Mensen die meespelen in de postcode loterij of eens per maand een staatslot kopen, tellen dus mee bij die 8%.
Van de mensen die de afgelopen twaalf maanden deelnamen aan een kansspel, gokt 4% elke dag. Dit zijn wel spelers bij online goksites. Veruit de grootste groep – een kwart van de spelers – speelt echter slechts enkele keren per jaar. Spelers die eens of enkele keren per maand spelen, vormen bij elkaar opgeteld een derde van alle casino-bezoeken.
Online gokken kost geld, zoals iedere hobby hoogstwaarschijnlijk geld kost. Om ervoor te zorgen dat online gokken niet te veel kost, heeft iedere online speler een limiet ingesteld. Ipsos I&O stelde in het onderzoek de vraag wat een speler doet als hij of zij de limiet bereikt.
Het goede nieuws is dat 58% van alle spelers die het afgelopen jaar online gokte de limiet niet bereikt heeft. De overige 42% heeft wel eens de limiet bereikt. Daarvan stopte een ruime meerderheid tijdelijk met gokken. 12% stopte zelfs helemaal met gokken.
Eveneens 12% stapte na het bereiken van de limiet bij het ene casino over naar een ander casino. In Nederland gelden tot op dit moment limieten per casino. Met meer dan 25 legale aanbieders kan er dus heel wat overgestapt worden.
,,Speellimieten per casino zijn als het aankomt op preventie van kansspelverslaving een wassen neus. Zolang er geen overkoepelende speellimieten actief worden, kunnen (probleem)spelers maandelijks hun rondje langs de casino’s maken en meer geld inzetten dan goed voor hun is.”
Een ander heet hangijzer is reclame. Online casino’s zijn door het besluit ORKA – Ongerichte Reclame Kansspelen op Afstand – beperkt in hun marketingmogelijkheden. Sinds 1 juli 2023 mogen legale casino’s niet meer adverteren op radio, televisie en in de openbare ruimte.
De deelnemers aan dit onderzoek gaven dan ook aan dat zij de meeste gokreclame online hebben gezien. 57% van de respondenten zei online gokreclame gezien te hebben. Opvallend daarbij is dat de meeste reclame is gezien op TikTok, dit is een platform waarop legale casino’s niet mogen adverteren. Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier dan ook om reclame van illegale aanbieders.
Lead foto via Tweede Kamer